Τι είναι το Digital Marketing; Updated Οδηγός για το 2023

Οι περισσότερες, πλέον, επιχειρήσεις γνωρίζουν την πραγματική σημασία του digital marketing για απόκτηση και διατήρηση πελατών.

Ωστόσο, το ψηφιακό μάρκετινγκ, γνωστό και ως online marketing, συνεχίζει να αποτελεί πρόκληση για τους επαγγελματίες. Τόσο για εκείνους που σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν τις μεθόδους του για την επιχείρησή τους, όσο και για όσους εργάζονται στον χώρο του digital marketing.

Τι είναι digital marketing; (Ορισμός)

Για να προσδιορίσουμε τι σημαίνει digital marketing, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε κάποιες ιδιαίτερα σημαντικές στρατηγικές, εργαλεία και κανάλια που αποτελούν πυλώνες του μάρκετινγκ. 

Το online marketing περιλαμβάνει μια σειρά από υπηρεσίες για την ανάπτυξη της δραστηριότητάς σας online, για τη δημιουργία του ιδανικού περιβάλλοντος για το brand σας, καθώς και μια ευκαιρία για να χτίσετε ισχυρούς δεσμούς με καταναλωτές και να ξεχωρίσετε από ανταγωνιστές.

Όσον αφορά τα αποτελέσματα που επιφέρει στη λειτουργικότητα μιας επιχείρησης, υπάρχει μια βασική διαφορά. Οι συνέπειες του είναι πλήρως μετρήσιμες, σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα διαφήμισης και προώθησης. Μπορείτε, δηλαδή, να φέρετε τα επιθυμητά αποτελέσματα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα και να τα πιστοποιήσετε με πληθώρα κριτηρίων και δεικτών (KPIs).

Βασικές έννοιες του digital marketing

1. Inbound Marketing

Το Inbound Marketing εστιάζει κυρίως στην προσέλκυση δυνητικών πελατών προκειμένου να τους κατευθύνει στην επιχείρησή σας μέσω ποιοτικού ψηφιακού περιεχομένου. Εφαρμόζοντας inbound marketing, οι δυνητικοί πελάτες σας θα έχουν τη δυνατότητα να σας ανακαλύψουν μέσω του website ή του blog σας, των μηχανών αναζήτησης και των social media.

2. Permission Marketing (CRM – Customer Relationship Management)

Με τον όρο Customer Relationship Management (CRM) εννοούμε τη διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες. Το CRM αποτελεί ένα σύνολο πρακτικών, στρατηγικών και τεχνολογιών που φέρνουν τον πελάτη στην «καρδιά» κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας.

3. Content Marketing (Content media, Content distribution, Content interaction & participation, Content management platforms)

Το Content Marketing συνιστά μια εξελισσόμενη και επαναλαμβανόμενη διαδικασία, που έχει ως στόχο να προβάλλει στους εν δυνάμει πελάτες σας ότι γνωρίζετε πολύ καλά το αντικείμενό σας και ότι είναι μια από τις καλύτερες εταιρείες στον χώρο σας.

4. Digital Customer Engagement (Digital media, D2C communications)

To Digital Customer Engagement περιλαμβάνει όλους εκείνους τους τρόπους με τους οποίους ένας πελάτης αλληλεπιδρά με την επιχείρησή σας μέσω τεχνολογίας. Με λίγα λόγια, αφορά όλα τα digital touch points με τα οποία ο πελάτης βρίσκει το brand σας, όπως για παράδειγμα τα email, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ο ιστότοπός σας.

5. Always-on Marketing (Always-on lifecycle marketing)

Μια ακόμα βασική έννοια που εμπεριέχει το ψηφιακό μάρκετινγκ είναι το Always-on Marketing, η οποία αφορά τον συνεχή προγραμματισμό και βελτιστοποίηση όλων εκείνων των δραστηριοτήτων που στοχεύουν στην απόκτηση νέων πελατών, αλλά και διατήρηση των υφιστάμενων.

Βασικές μέθοδοι digital marketing

1. Search Engine Marketing (Organic SEO & Backlinks)

Το Search Engine Marketing (SEO) είναι η διαδικασία βελτιστοποίησης μιας ιστοσελίδας σε σχέση με τις μηχανές αναζήτησης. Κύριος στόχος του SEO είναι να βοηθήσει ένα website ή eshop στην ταξινόμηση σε υψηλότερες θέσεις στα αποτελέσματα αναζήτησης ενός σχετικού όρου ή φράσης, και να αποκτήσει, έτσι, οργανική, δηλαδή δωρεάν, επισκεψιμότητα.

Το SEO μπορεί να χωριστεί σε δύο βασικές υπο-διαδικασίες. Το On-page SEO αφορά τις τεχνικές παρεμβάσεις που συμβαίνουν εντός της ιστοσελίδας, ενώ το Off-page SEO έχει σχέση με τη δημιουργία συνδέσμων (backlinks) που ανακατευθύνουν τους χρήστες σε ένα website.

Στη σημερινή, ταχέως αναπτυσσόμενη κοινωνία, οι άνθρωποι θέλουν να έχουν άμεσα τα πάντα, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών.

Για να δείτε, λοιπόν, πώς μπορεί να ανταποκριθεί η ταχύτητα του ιστότοπού σας, μπορείτε να ελέγξετε το Google PageSpeed Insights, ή το GTMetrix.

Τι αποτέλεσμα πρέπει να λάβετε; Τουλάχιστον 80% για κινητά και 90% για desktop. 

Η ταχύτητα αποτελεί κρίσιμο παράγοντα τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, μελλοντικά και πλησιάζοντας το 2023, η ταχύτητα θα αποτελεί σημείο/πεδίο όλο και μεγαλύτερη έμφασης.

2. Pay-Per-Click (PPC)

Μια έννοια που πολλοί ακούμε, αλλά λίγοι είναι εκείνοι που πραγματικά γνωρίζουν. Τι είναι, λοιπόν, το Pay-Per-Click (PPC); Είναι το σύνολο των διαφημιστικών εμφανίσεων που οδηγούν έναν χρήστη σε μια ιστοσελίδα.

Κάθε φορά που ένας χρήστης κάνει κλικ στον σύνδεσμό σε μια διαφήμισή μας, εμείς πληρώνουμε ένα συγκεκριμένο, αλλά όχι πάντα προκαθορισμένο, ​​​​fee στην πλατφόρμα φιλοξενίας. Έτσι, προκύπτει ο όρος πληρωμή ανά κλικ.

To Pay-Per-Click σου προσφέρει τη δυνατότητα να προσεγγίσεις τους χρήστες σε αναρίθμητα δίκτυα. Επίσης, οι καμπάνιες PPC ταξινομούν τους χρήστες με βάση τα δημογραφικά χαρακτηριστικά τους ή, ακόμα, βάσει συγκεκριμένων ενδιαφερόντων ή τοποθεσιών.

Μια νέα πληροφορία είναι ο αυτοματισμός, ο οποίος πέρα απ’ το ότι αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες τάσεις για το 2023, είναι, εκ των πραγμάτων, στο μυαλό κάθε digital marketer. 

3. Social Media Marketing (Paid advertising & Organic social & Earned mentions)

Το Social Media Marketing έχει να κάνει με την προσέγγιση χρηστών στα διάφορα κοινωνικά δίκτυα, είτε μέσω καμπανιών content marketing είτε μέσω πληρωμένων διαφημίσεων ή συνδυαστικά. Πρωταρχικός στόχος μιας social media marketing καμπάνιας είναι να γνωρίσει ο κόσμος το brand (awareness) και, ιδανικά, να χτίσει σχέση εμπιστοσύνης μαζί του.

Όσον αφορά το Paid advertising, αυτό είναι ένα μοντέλο προώθησης που χρησιμοποιεί διάφορες μορφές διαφήμισης, όπως τα social media και το διαδίκτυο για να προσελκύσει ακόμα περισσότερους online καταναλωτές, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.

Δεδομένου ότι σας επιτρέπει να στοχεύσετε μια συγκεκριμένη ομάδα κοινού, έχετε περισσότερες πιθανότητες να δημιουργήσετε κατάλληλους δυνητικούς χρήστες (funnel) αν υιοθετήσετε μια ορθή στρατηγική βελτιστοποίησης διαφήμισης.

Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι η οργανική δραστηριότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα οποία συμμετέχει ένα brand, μπορεί να επιτευχθεί με έξυπνα τρικ, με ενέργειες που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κοινού και το καθιστούν ενεργό στα σημεία διεπαφής με ένα brand.

Τo earned mention αποτελεί οργανικό περιεχόμενο που εξαπλώνεται μέσω διαδικτύου ή από στόμα σε στόμα. Το content που κερδίζει, συνήθως, έχει τη μορφή κριτικών ή σχολίων σε κοινωνικά μέσα και ιστολόγια. Αυτός ο τρόπος θα αναδείξει ακόμα περισσότερο το προϊόν ή την υπηρεσία σας.

Τάσεις στα κοινωνικά μέσα

Ισχυρή τάση που κυκλοφορεί στα social media είναι το live video streaming, το οποίο, πλέον, παίζει αναπόσπαστο κομμάτι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και έχει αρχίσει να παίρνει τη θέση των κλασικών video.

Είτε μιλάμε για το Facebook Live, το Periscope, το SnapChat, το Instagram ή το TikTok, το να αλληλεπιδράτε με το κοινό σας σε πραγματικό χρόνο αρχίζει να διαμορφώνεται ως απαραίτητο στοιχείο της στρατηγικής σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

4. Growth Marketing (Growth marketing vs. Digital marketing)

Μπορεί να μην είναι τόσο διαδεδομένο στην Ελλάδα, αλλά το Growth Marketing έχει αποδειχθεί πως αποτελεί μια από τις καλύτερες μεθόδους marketing. Το Growth marketing είναι ένας νέος τρόπος προσέγγισης της ανάπτυξης ενός brand, που ταιριάζει στη σημερινή εποχή και τα δεδομένα της.

Πιο συγκεκριμένα, έχει σχέση με το παραδοσιακό μοντέλο marketing με πρόσθετα, όμως, στοιχεία όπως:

  • Δοκιμές (A/B testing)
  • Δημοσιεύσεις ποιοτικού περιεχομένου
  • Προωθητικές εκστρατείες email marketing εξατομικευμένου περιεχομένου
  • Advanced SEO Optimization
  • Ποιοτικά δημιουργικά για όλα τα σημεία διεπαφής
  • Διαφημιστικές εκστρατείες πολλαπλής στόχευσης
  • Λεπτομερής τεχνική ανάλυση που βελτιώνει την εμπειρία του χρήστη

Όλα τα στοιχεία που συλλέγουμε από αυτή τη στρατηγική πρέπει να υλοποιηθούν συντονισμένα, προκειμένου να επιτευχθεί η πολυπόθητη ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη ενός brand.

Τo Growth Marketing αφορά σε μεγάλο βαθμό το virality, δηλαδή τη ξαφνική αυτο-αναπαραγόμενη δημοτικότητα στο ψηφιακό περιβάλλον. Το Viral Marketing αποτελεί μια εναλλακτική στρατηγική. Αν καταφέρετε να την αξιοποιήσετε στο έπακρον, μπορείτε να προσελκύσετε αποτελεσματικά ευρύτερα κοινά.

Πλαισιώστε δημιουργικά το περιεχόμενό σας, ενσωματώνοντας χαρακτηριστικά virality, όπως για παράδειγμα “share and win” ή “bring a friend and win” τακτικές. Με λίγα λόγια, δώστε στο κοινό σας τον λόγο να διαδώσει το προϊόν σας.

Growth marketing vs. Digital marketing

Η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ Digital Marketing και Growth Marketing υπάρχει στη μεθοδολογία.

Το Digital Marketing είναι ένα σύνολο πρακτικών μάρκετινγκ που εφαρμόζονται ψηφιακά, όπως το SEO, το email marketing, το PPC και όλα γενικώς τα είδη ψηφιακού μάρκετινγκ που αναφέρονται στο παρόν άρθρο.

Το Growth Marketing είναι μια άλλη φιλοσοφία. Έχει άλλη μεθοδολογία, η οποία, με στόχο την άμεση αναπροσαρμογή και την επιλογή της πιο αποδοτικής στρατηγικής, επικεντρώνεται:

  • στην αξιοποίηση σχεδόν όλων των μορφών Digital Marketing
  • στον ακριβή καθορισμό στόχων 
  • στη συνεχή μέτρηση και ανάλυση δεδομένων 
  • στις δοκιμές 
  • στους πειραματισμούς

Ποιο είναι τελικά το αποτέλεσμα που προκύπτει; Η γρηγορότερη και σταθερότερη δυνατή ανάπτυξη μιας επιχείρησης, με την όσο το δυνατόν πιο αποδοτική διαχείριση του budget που διαθέτει.

5. Video Marketing

Το Video Marketing είναι πολύ σημαντικό στις μέρες μας και αποτελεί εξαιρετικό εργαλείο προσέλκυσης κοινού. Με απλά λόγια, παρέχει τη δυνατότητα σε κάθε επιχειρηματία να διαφημίσει τις υπηρεσίες του ή τα προϊόντα του με ελκυστικό οπτικοακουστικό υλικό.

Για παράδειγμα, το YouTube είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής μηχανή αναζήτησης και πολλοί χρήστες κάνουν έρευνα αγοράς εκεί πριν αποφασίσουν να ολοκληρώσουν μια παραγγελία. Φυσικά, οι χρήστες το χρησιμοποιούν και για να μάθουν κάτι που τους ενδιαφέρει ή να χαλαρώσουν ακούγοντας μουσική.

Το YouTube είναι μόνο ένα από τα μέσα στο οποίο μπορείς να πραγματοποιήσεις video marketing. Υπάρχουν πολλές άλλες πλατφόρμες, όπως:

Ο καλύτερος τρόπος για να αξιοποιήσεις ένα βίντεο είναι να το ενσωματώσεις στο SEO, στις καμπάνιες content marketing και στις καμπάνιες των social media.

6. Display Advertising (Programmatic & Native advertising & Sponsorship)

Ένας από τους πιο διαδεδομένους και παραδοσιακούς τρόπους online διαφήμισης αποτελεί το Display Advertising. Πιο συγκεκριμένα, το Display Advertising είναι η χρήση του διαδικτύου ως διαφημιστικού μέσου, όπου τα προωθητικά μηνύματα κάνουν την εμφάνισή τους σε ιστοσελίδες ή σε σελίδες με αποτελέσματα μηχανών αναζήτησης. 

Οι στοχοθετημένες διαφημίσεις στο διαδίκτυο δίνουν έναν προσιτό τρόπο για να τεθεί το διαφημιστικό μήνυμα μπροστά από το κοινό-στόχο. Είναι ένα ενδιαφέρον μείγμα προσέγγισης ενός συγκεκριμένου, στοχευμένου κοινού και, ταυτόχρονα, ενός μεγάλου μεριδίου της αγοράς.

To Display Advertising, σήμερα, περιλαμβάνει τις εξής μορφές:

  • Εικόνα (banner): Με βάση τις αναζητήσεις των χρηστών, τα banners εμφανίζονται είτε σε ιστοσελίδες περιεχομένου άμεσα συσχετιζόμενου, είτε σε ιστοσελίδες που συνδέονται έμμεσα με το εκάστοτε Google search.
  • Κειμένου (texts ads): Οι διαφημίσεις με τη μορφή texts ads κάνουν την εμφάνισή τους ως κείμενα είτε σε διάφορα websites που παρέχουν τη συγκεκριμένη δυνατότητα, είτε στις μηχανές αναζήτησης όταν ένας χρήστης διαδικτύου πραγματοποιεί μία αναζήτηση.
  • Rich media ads: Η μορφή διαφήμισης rich media αποτελε ένα σύστημα πολυμέσων, δηλαδή ένας συνδυασμός των banners και των text ads, που πολλές φορές διαθέτει και video υλικό.

Όσον αφορά το Programmatic Advertising, αυτό αποτελεί την αυτοματοποιημένη αγορά και την πώληση διαδικτυακών διαφημίσεων. Η υλοποίησή του λαμβάνει χώρα μέσα από πλατφόρμες που παρέχουν την εν λόγω υπηρεσία.

Η εν λόγω αυτοματοποίηση καθιστά τις συναλλαγές πιο αποτελεσματικές. Απλοποιώντας τη διαδικασία αγοραπωλησίας και ενοποιώντας τις ψηφιακές διαφημίσεις σε μία και μόνο πλατφόρμα.

Native Advertising

Αναφέραμε πολλές φορές τη σημαντικότητα της online διαφήμισης στο Digital Marketing. Παραπάνω είδαμε τι είναι το programmatic advertising και πού αποσκοπεί. Τι είναι, όμως, το Native Advertising και σε τι διαφέρει από τις συνηθισμένες διαφημίσεις;

Το Native Advertising αφορά έναν τύπο διαφήμισης επί πληρωμή, ο οποίος ταιριάζει στη μορφή και τη λειτουργία της εμπειρίας του χρήστη (user experience) σε ιστοσελίδες ή εφαρμογές. Με άλλα λόγια, είναι διαφημίσεις που “προσαρμόζονται” αρμονικά στο περιβάλλον στο οποίο προβάλλονται.

Ως διαφήμιση που ταιριάζει απρόσκοπτα στην εμπειρία του χρήστη, έχει μεγαλύτερο βαθμό συνάφειας από άλλες μορφές online διαφημίσεων. Αντί να εμφανίζονται στο πλάι ή στο πάνω μέρος μιας ιστοσελίδας, οι Native διαφημίσεις μιμούνται την εμφάνιση, την αισθητική και τη λειτουργία του περιεχομένου ενός μέσου.

Αυτή η προσέγγιση αυξάνει τις πιθανότητες να τις «εμπιστευτεί» το κοινό και, τελικά, να προχωρήσει σε κάποια αγορά.

Sponsorhsip

Επίσης, στο Display Advertising, συναντάμε και το Sponsorship, το οποίο αποτελεί μια διαφημιστική στρατηγική που αποτελείται από έναν οργανισμό (χορηγός) ο οποίος δεσμεύεται να παρέχει χρηματοδότηση σε ένα τρίτο μέρος (χορηγούμενος), με αντάλλαγμα ο τελευταίος να παρουσιάζει το brand ή το προϊόν του πρώτου.

Πιο συγκεκριμένα, η χορηγία είναι μια λεπτή μορφή διαφήμισης, όπου μια εταιρεία επιδιώκει οι πελάτες της να συνδέσουν την επωνυμία της με κάποια δραστηριότητα ή άτομο που αντιπροσωπεύει αξίες που, βάσιμα, προσελκύουν πελάτες.

Αυτές οι δραστηριότητες, ή οι άνθρωποι, δεν εμπίπτουν, συνήθως, στο πεδίο της κανονικής δραστηριότητας των εταιρειών. Συνεπώς, απώτερος στόχος μιας χορηγίας είναι να προσελκύσει πελάτες και να αυξήσει τις πωλήσεις.

7. Online Public Relations (Online advertorials & Guest blogging & Influence outreach)

Η αλήθεια είναι πως οι μέθοδοι marketing που χρειάζεται να γνωρίζει ένας expert Marketeer ποικίλουν. Πρόσθετη σημαντική μέθοδο αποτελούν οι Online Public Relations, μια στρατηγική marketing που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για να αυξήσουν την παρουσία και την προβολή τους στο ψηφιακό περιβάλλον.

Η εν λόγω μέθοδος εστιάζει, κυρίως, στην απόκτηση ποιοτικών backlinks. Links άλλων ιστοσελίδων που παραπέμπουν στη δική μας, αλλά και θετικών αναφορών για εμάς στα Social Media.

Οι online δημόσιες σχέσεις βοηθούν στην προσέλκυση του επιθυμητού κοινού που στοχεύει η εκάστοτε επιχείρηση. Προβάλλοντας το brand σε ιστοσελίδες ενδιαφέροντος που επισκέπτονται και σε σχετικούς λογαριασμούς Social Media που ακολουθούν.

Τις Online Public Relations τις συναντάμε συχνά σε μορφή online advertorial, σε Guest blogging και σε Influence outreach.

  • Το online advertorial συνιστά, πλέον, μια διακριτή και αποδεκτή μορφή διαφήμισης. Τα είδη της είναι κυρίως: η διαδικτυακή παρουσία μέσω μιας άλλης ιστοσελίδας, τα διαφημιστικά εικονίδια (banners), τα διαφημιστικά πλαίσια (frames), τα αναδυόμενα παράθυρα (pop-up & under), οι σύνδεσμοι σε κείμενο (text links), τα προγράμματα συνεργασίας (affiliate programs) και η διαφήμιση σε μηχανή αναζήτησης (keyword advertising).
  • Guest blogging είναι όταν προσκαλείτε κάποιον εκτός του brand σας να γράψει ένα blogpost γιτον ιστότοπό σας. Ο συγγραφέας που θα επιλέξετε καλό είναι να εργάζεται, επίσης, στον ίδιο κλάδο με τον οργανισμό ή να είναι ειδικός σε θέματα που σχετίζονται με τη εταιρεία σας.
  • Influence outreach είναι μια ισχυρή εναλλακτική στην παραδοσιακή διαφήμιση. Αποτελεί μια πολύ αποτελεσματική στρατηγική για την ανάπτυξη της αξιοπιστίας και την προώθηση της αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας σας. Influencer είναι κάποιος που έχει την ικανότητα να μεταδώσει το μήνυμά σας και να προωθήσει την επωνυμία σας σε έναν πολύ μεγάλο αριθμό ανθρώπων.

8. Digital Partnerships (Affiliate marketing & Co branding & Co marketing)

Τα Digital Partnerships έχουν σχέση με τις ψηφιακές συνεργασίες που προκύπτουν στο διαδίκτυο. Αυτές τις συναντάμε περισσότερο στο Affiliate marketing, στο Co branding και στο Co marketing. Για να κατανοήσουμε τη λειτουργία των εν λόγω ορών, θα δούμε τον καθένα από αυτούς ξεχωριστά.

  • Το Affiliate marketing αποτελεί μια από τις πιο παλιές μορφές μάρκετινγκ, που έχει όμως ενισχυθεί σημαντικά, λόγω της αυξημένης χρήσης του διαδικτύου. 

Ουσιαστικά, επιδίωξη του affiliate marketing είναι η πρόωθηση των προϊόντων μιας επιχείρησης. Ο affiliate λαμβάνει μια προκαθορισμένη προμήθεια κάθε φορά που ένας χρήστης πραγματοποιεί μια επιθυμητή ενέργεια (κατά βάση, αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών).

Ο σχεδιασμός μιας digital marketing στρατηγικής θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει το affiliate marketing, ως έναν τρόπο εμπλοκής και άλλων ατόμων με το εκάστοτε brand και με στόχο την περιατέρω προώθηση προιόντων ή υπηρεσιών.

  • Μια αρκετά αποτελεσματική στρατηγική ανάπτυξης δικτύων franchise είναι το Co branding & Co marketing. Είναι αμοιβαίας επωφελείας για τους franchisors και τους franchisees να εμπλακούν, από κοινού, στη μέθοδο του co-branding.

Ταυτόχρονα, η επιχειρηματικότητα λαμβάνει, πλέον, χλωρα μέσω διαφόρων μορφών συνεργασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα joint ventures και οι στρατηγικές συμμαχίες. 

Στην αρένα του franchise, το co-branding είναι μια δυναμική μορφή συνεργασίας που ενισχύει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα δύο ή περισσότερων ενωμένων brands.

9. Digital Messaging (Email marketing & Mobile marketing & Push notifications & Instant messages (Viber, SMS, What’s Up, Messenger) 

Μια πρόσθετη μέθοδο που έχει μπει πολύ δυναμικά στο ψηφιακό κόσμο είναι το digital messaging. 

Το digital messaging είναι το σύνολο των καναλιών που χρησιμοποιεί μια εταιρεία για να επικοινωνήσει με τους πελάτες της. Η αποστολή ψηφιακών μηνυμάτων μπορεί να γ σε οποιοδήποτε κανάλι. Το μόνο που χρειάζεται είναι να ιδιαίτερη προσοχή στις επικοινωνιακές διαστάσεις των μηνυμάτων σας, χωρίς να λησμονείται το branding.

Ακόμα και αν δεν έχετε επικοινωνήσει ποτέ ενεργά με ένα brand ή δεν έχετε αγοράσει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία στο σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον, σίγουρα έχετε αλληλεπιδράσει κάπου με ένα ψηφιακό σύστημα ανταλλαγής μηνυμάτων. 

Οι ειδοποιήσεις αποστολής, οι υπενθυμίσεις για ραντεβού, τα email marketing και τα διαφημιστικά μηνύματα, είναι μερικά από τα κοινά παραδείγματα digital messaging που συναντάμε στην καθημερινότητα μας.

Στρατηγική προσέγγιση στο digital marketing

1. Καθορίστε τους στόχους σας

Στην καθημερινότητά μας, συνήθως δεν ξεκινάμε ποτέ κάτι σημαντικό όταν δεν έχουμε ξεκάθαρους στόχους για το τι θέλουμε να επιτύχουμε. Με τον ίδιο τρόπο, λειτουργούμε και στο digital marketing. Πρέπει, πάντα, να γνωρίζουμε και να έχουμε οριοθετήσει τον στόχο που θέλουμε να επιτύχουμε. Το ίδιο βλέπουμε και στην περίπτωση των πελατών. Ακόμα και αν δεν γνωρίζουν ή δεν είναι σίγουροι για το τι θέλουν να κάνουν, είναι δική μας αρμοδιότητα και, ουσιαστικά, ευθύνη να τους καθοδηγήσουμε.

Οι στόχοι πρέπει να είναι μετρήσιμοι και συγκεκριμένοι. Είναι αυτοί που μας οδηγούν στην επιλογή των ενεργειών που θα υλοποιήσουμε και των καναλιών που θα επιλέξουμε. Επιπλέον, ευθυγραμμισμένοι με τα corporate goals θα πρέπει να είναι οι στόχοι στο digital marketing.

2. Βρείτε το κοινό-στόχο σας

Σε αυτό το στάδιο, θα γίνει ανάλυση της buyer persona. Περιλαμβάνει στοιχεία όπως τα δημογραφικά στοιχεία, άλλα χαρακτηριστικά, τη συμπεριφορά, την κουλτούρα, τις προσδοκίες και τις βασικές ανάγκες. Ακόμα περιέχει και τους στόχους του ιδανικού πελάτη με τον οποίον, ιδανικά, σκοπεύουμε να επικοινωνήσουμε.

3. Μελέτη της αγοράς και του ανταγωνισμού

Για την απόκτηση μιας πιο ξεκάθαρης εικόνας, πραγματοποιούμε μια μελέτη στην αγορά δραστηριοποίησης του πελάτη. Επιπλέον, τον ανταγωνισμό που έχει και την τρέχουσα κατάσταση του brand στον ψηφιακό κόσμο. Με αυτόν τον τρόπο, διαμορφώνουμε μια ολιστική άποψη. Μας προσφέρει τη δυνατότητα να ξεχωρίσουμε από τον ανταγωνισμό και να επιλέξουμε τα κατάλληλα σημεία διεπαφής για επικοινωνία.

4. Επιλογή των ψηφιακών μέσων

Όπως αναφέραμε και πριν, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε ποιο είναι και πού βρίσκεται το κοινό μας. Εφόσον το βρούμε, το επόμενο βήμα είναι να επιλέξουμε τα κατάλληλα μέσα και εργαλεία.

Μια προσέγγιση που μπορούμε να ακολουθήσουμε είναι η multichannel. Multichannel σημαίνει ότι ο σύγχρονος πελάτης για να αγοράσει ένα προϊόν χρησιμοποιεί πολλά κανάλια, πλατφόρμες και portals μέχρι να μπει στην διαδικασία να το αγοράσει. 

Για παράδειγμα, εάν κάποιος θέλει να αγοράσει ένα κινητό τηλέφωνο θα ακολουθήσει μια σειρά από ενέργειες, όπως το να δει reviews, να διαβάσει forums, ακόμα και να επισκεφτεί ένα φυσικό κατάστημα για να το δει και να το ακουμπήσει.

Σήμερα, ένα social media app, που δείχνει την υψηλή απήχηση των κοινωνικών μέσων, είναι το TikTok. Το TikTok είναι μία από τις πολλές εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης που μπορεί κάποιος να εγκαταστήσει στη συσκευή του. 

Δεν αποτελεί, απλώς, ένα νέο app, είναι η απόλυτη τάση που θα απογειώσει τη στρατηγική της επιχείρησής σας. Αποτελεί ένα εξαιρετικό μέσο προώθησης για brands, μεγάλα ή μη, με πιο creative χαρακτήρα.

Οι κορυφαίες TikTok Marketing στρατηγικές:

1. TikTok Ads

Οι διαφημίσεις αποτελούν τον πιο αποδοτικό τρόπο για να αναπτύξετε την εμπορική σας φίρμα στο εν λόγω δίκτυο. Το TikTok είναι ένα νέο κοινωνικό μέσο, που ακόμη δεν έχει εξελιχθεί μαζικά ως προς τα advertisements και τις προωθητικές ενέργειες, σε αντίθεση με το Instagram και το Facebook. Μήπως, λοιπόν, να εκμεταλλευτούμε το προβάδισμα που, εκ των πραγμάτων, προκύπτει για TikTok Marketing;

Τα TikTok Ads μπορούν να λάβουν τις εξής μορφές:

  • In-Feed Ads: Τα In-Feed Ads είναι video που κάνουν την εμφάνισή τους στη ροή του TikTok. Διαρκούν έως και 60 δευτερόλεπτα, έχουν αυτόματη αναπαραγωγή εικόνας και ήχου και το κοινό μπορεί να αλληλεπιδράσει με αυτά.
  • Top View Ads: Αφορά τα video πλήρους οθόνης. Παρουσιάζουν το brand σας με την καλύτερη δυνατή τοποθέτηση, προσελκύοντας απόλυτα την προσοχή των χρηστών με τη δυναμική της εικόνας, του ήχου και του storytelling. Τα συγκεκριμένα video, όπως και στα In-Feed Ads, διαρκούν έως 60 δευτερόλεπτα και έχουν αυτόματη οπτικοακουστική αναπαραγωγή.
  • Brand Takeover Ads: Το Brand Takeover προσφέρει πολλαπλές επιλογές περιεχομένου (αρχεία JPG και βίντεο 3-5 δευτερολέπτων), με στατική ή δυναμική εικόνα πλήρους οθόνης. Με τα takeovers μπορείτε να διεγείρετε το ενδιαφέρον του κοινού σας μέσα από ελκυστικό content.
  • Branded Effects Ads: Τα branded effects σάς δίνουν τη δυνατότητα να κάνετε το brand σας δημοφιλές στο TikTok μέσω των προσαρμοσμένων stickers, των φίλτρων και των ειδικών εφέ. Χαρίστε, έτσι, στους χρήστες μια μοναδική και εξαιρετικά προσωποποιημένη εμπειρία!
  • Branded Hashtag Ads: Στην ουσία, αφορούν τα Challenges, τα οποία προκύπτουν στο discovery page και είναι ικανά να προσφέρουν στο brand σας σπουδαίο loyalty.

2. Influencer Marketing

Στο TikTok Marketing μπορείτε να αξιοποιήσετε το αγαπημένο μας Influencer Marketing, προσεγγίζοντας πολύ περισσότερους χρήστες. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι οι κοινότητες των Influencers επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τους καταναλωτές, χρησιμοποιώντας άριστα τα τεχνολογικά μέσα και τις τάσεις προς όφελός τους.

Επίσης, πρόσφατα, η εταιρεία λάνσαρε το TikTok Creator Marketplace, την επίσημη πλατφόρμα για συνεργασίες μεταξύ επιχειρήσεων και δημιουργών περιεχομένου. Ένας ιδιαίτερα βολικός και αποτελεσματικός τρόπος για να βρείτε τον ιδανικό Influencer και να σχεδιάσετε την επόμενη καμπάνια σας.

3. User-Generated Content (UGC)

Οι χρήστες των social media επιδιώκουν να συμμετάσχουν σε κάθε νέο trend. Φυσικά, αυτό εξυπηρετεί στο έπακρο το TikTok Marketing και τα brands που το χρησιμοποιούν. Αξιοποιώντας τη δυναμική του User-Generated Content (UGC), ενθαρρύνετε το κοινό σας να μοιραστεί περιεχόμενο για το brand σας. Με αποτέλεσμα, την αύξηση του buy-in στην εταιρεία σας.

4. Hashtags Challenges

Τα hashtags challenges αποτελούν ένα από τα βασικότερα είδη περιεχομένου για τους TikTokers. Πιο συγκεκριμένα, οι χρήστες του TikTok ανεβάζουν σχετικά βίντεο με #hashtags, ώστε να είναι εύκολα στην εύρεση.

Η δημιουργία ενός branded challenge είναι μια αποδοτική μέθοδος για ένα brand, καθώς εκτοξεύει την αναγνωρισιμότητά του. Ταυτόχρονα, προσκαλεί χιλιάδες θεατές να χτίσουν το δικό τους content (UGC) για την καμπάνια του. Προσφέροντας έτσι μια αίσθηση οικειότητας και εμπλέκοντας συναισθηματικά το κοινό μαζί του.

5. Δημιουργήστε ελκυστικό περιεχόμενο

Αρχικά, κάθε λέξη ή μήνυμα, φωτογραφία ή video, blogpost ή άλλο κείμενο σε ιστοσελίδες, περιγράφεται ως περιεχόμενο. Σήμερα, το content στο ψηφιακό περιβάλλον είναι η κληρονομιά και το αποτύπωμα κάθε brand. 

Όταν μια επιχείρηση αποφασίζει να δραστηριοποιηθεί έντονα στο διαδίκτυο, το περιεχόμενο που θα παράγει είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος. Αυτός είναι και ο λόγος, που θα πρέπει να επιλέξετε στρατηγικά τι είδους περιεχομένου θα δημιουργήσετε. Μην ξεχνάτε πως η συνέπεια και η συνέχεια είναι αυτές που θα κρίνουν το αποτέλεσμα.

Ειδικότερα στα social media, το περιεχόμενο που θα παραχθεί, οφείλει να είναι εναρμονισμένο με τις τελευταίες τάσεις και καινοτομίες. Προκειμένου να προσελκύσει το πιο νεανικό κοινό, όπως, για παράδειγμα, η δημιουργία customized gif stickers, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι χρήστες στα stories τους στο Instagram.

6. Διεξαγωγή έρευνας για λέξεις-κλειδιά

Η έρευνα λέξεων-κλειδιών είναι η διαδικασία ανεύρεσης και ανάλυσης πραγματικών όρων αναζήτησης από τους χρήστες στις δημοφιλείς μηχανές αναζήτησης. Η συγκεκριμένη έρευνα μπορεί να βοηθήσει στην ενημέρωση της στρατηγικής περιεχομένου και της στρατηγικής μάρκετινγκ του brand σας.

7. Υιοθέτηση μιας omnichannel marketing στρατηγικής

Στη συνέχεια, μια στρατηγική που, πραγματικά, μπορεί να εκτοξεύσει την επιχείρησή σας, είναι η Omni-channel strategy. Μια στρατηγική που μπορεί να οριστεί ως ένα «συγχρονισμένο μοντέλο λειτουργίας».

Όλα τα κανάλια μιας εταιρείας είναι ευθυγραμμισμένα σε/με ενιαία αισθητική και λογική. Παρουσιάζοντας, κατά βάση, ένα «πρόσωπο» στον πελάτη, παράλληλα με ένα συνεπή τρόπο επαγγελματικής δραστηριότητας.

Σε αυτό το μοντέλο, τα brand λειτουργούν με πιο αποτελεσματικό τρόπο, επικοινωνώντας τις υψηλής αξίας εμπειρίες πελατών σε όλα τα σημεία διεπαφής και υλοποιώντας, έτσι, μια 360° digital branding στρατηγική στην πράξη.

Η εμπειρία των πελατών που προσφέρεται είναι απρόσκοπτη, συνεπής και συνεχής μέσω της ενσωμάτωσης όλο και περισσότερων καναλιών που υποστηρίζονται από ψηφιακές πλατφόρμες.

8. Υλοποίηση ενός digital marketing πλάνου 5 βημάτων – Plan, Reach, Act, Convert & Engage.

Όπως στην καθημερινότητά μας δημιουργούμε ένα πλάνο για να οργανώσουμε τον χρόνο μας και γενικότερα της ζωής μας, έτσι με τον ίδιο τρόπο λειτουργούμε και στο marketing. 

H σωστή και έγκαιρη οργάνωση είναι το Α και το Ω. Ένα digital marketing πλάνο είναι απαραίτητο για μια επιχείρηση που θέλει να έχει ουσιαστική απήχηση στην αγορά.

Το πρώτο βήμα είναι να μάθουμε τα πάντα για το brand που μας ενδιαφέρει. Εφόσον, αποκομίσουμε όλες τις γνώσεις που χρειάζεται, συνεχίζουμε με τον σχεδιασμό του πλάνου. 

Στα αρχικά στάδια περιλαμβάνεται και ο προσδιορισμός της αγοράς που στοχεύουμε, δηλαδή η πραγματοποίηση μιας έρευνα αγοράς για την ανακάλυψη των πελατών-στόχων μας.

Στη συνέχεια, ακολουθεί η αξιολόγηση της θέσης της επιχείρησής μας στην αγορά. Πιο συγκεκριμένα, ποια είναι τα πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού, ποιες οι αδυναμίες και ποιοι οι ανταγωνιστές.

Τέλος, πρέπει να προσδιορίσουμε τι θέλουμε να πετύχουμε από τις διαδικασίες marketing που θα ακολουθήσουμε. Ποιος θα είναι ο προϋπολογισμός για τις ενέργειες αυτές και ποια τα κανάλια μάρκετινγκ που, τελικά, θα χρησιμοποιήσουμε.

Ρόλοι και καθήκοντα ενός digital marketer

Ένας digital marketer είναι υπεύθυνος για την κινητοποίηση του κοινού γύρω από το brand του και για την παραγωγή leads, μέσα από όλα τα ψηφιακά κανάλια. Με την αναφορά της λέξης κανάλια, εννοούμε τα social media, τις ιστοσελίδες, τις μηχανές αναζήτησεις, τα email, τις διαφημίσεις και το εταιρικό blog.

Είναι, επίσης, αρμόδιος και για το SEO, όπου, μεταξύ άλλων πρέπει να μετράει και να αξιολογεί την κίνηση στο website. Το traffic προκύπτει από επισκέπτες που βρήκαν μια υποσελίδα του brand από τις μηχανές αναζήτησεις. Για να μετρήσει σωστά την απόδοση σε κάθε κανάλι, εστιάζει συνήθως σε έναν διαφορετικό βασικό δείκτη απόδοσης (KPIs).

Το digital marketing, σήμερα, μπορεί να χωριστεί σε διαφορετικές κατηγορίες και ρόλους:

  • SEO Manager: Φροντίζει για την υψηλή κατάταξη στα αποτελέσματα στην Google.
  • Content Marketing Specialist: Ειδικός στη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου.
  • Social Media Manager: Διαχειρίζεται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και προγραμματίζει τις δημοσιεύσεις του περιεχομένου.
  • Marketing Automation Coordinator: Επιλέγει και διαχειρίζεται τα software που χρησιμοποιούνται, ώστε να κατανοηθεί η συμπεριφορά των πελατών και να μετρηθεί ο ρυθμός ανάπτυξης ενός brand.
  • Digital Marketing Manager: Specialist σε θέματα ψηφιακού marketing. Είναι υπεύθυνος για την online παρουσία ενός brand και, τελικά, για τον εξ ολοκλήρου σχεδιασμό της στρατηγικής marketing σε όλα τα ψηφιακά κανάλια. Περιλαμβάνει το SEO/SEM και όλο το πεδίο του paid advertising. 

Ξεκινά από τη σύλληψη του concept μέχρι την εκτέλεση, και συνεχίζει με τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας των καμπανιών που υλοποιούνται. Ελέγχει, παρακολουθεί, βελτιστοποιεί και αναλύει δεδομένα, χρησιμοποιώντας online εργαλεία. Με αποτέλεσμα, την ανάπτυξη και προώθηση του brand, κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Η InYourCity είναι το Digital Marketing Agency που εστιάζει στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε επιχείρησης ξεχωριστά. Από τα Social Media, το Performance Marketing και το Branding μέχρι τον σχεδιασμό UX και το SEO. H InYourCity οδηγεί τα online βήματά σας προς την επιτυχία και την αύξηση του revenue.

Ακολουθήστε μας σε Facebook, Instagram, YouTube και LinkedIn για να μαθαίνετε marketing trends, στρατηγικές e-commerce και πολλά ακόμα νέα από τον digital κόσμο!