Τι χρειάζεται για το σχεδιασμό και την κατασκευή ιστοσελίδων; Η αλήθεια είναι πως ο κόσμος του digital και των online πωλήσεων, είτε πρόκειται για προϊόντα είτε για υπηρεσίες, μοιάζει τόσο μπερδεμένος και πολύπλοκος στην αρχή που θα αποθάρρυναν ακόμα και τους πιο τολμηρούς να ασχοληθούν.

Με τον τεράστιο όγκο πληροφοριών και εναλλακτικών επιλογών που υπάρχουν, είναι απόλυτα λογικό να μπερδευτείτε. Ωστόσο, η δουλειά σας ως ιδιοκτήτης eshop είναι να μπορέσετε να καθοδηγήσετε αποτελεσματικά τον πελάτη σας στην καλύτερη δυνατή επιλογή. 

Έχοντας αναπτύξει μια πληθώρα ιστοσελίδων και ηλεκτρονικών καταστημάτων – eshop και έχοντας χρησιμοποιήσει, τροποποιήσει και δημιουργήσει μια μεγάλη ποικιλία λογισμικών και λύσεων στο κομμάτι του e-commerce, γνωρίζουμε εκ πείρας πως υπάρχουν πολλά σημαντικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν πριν παρουσιάσουμε όλες τις πιθανές λύσεις σε έναν πελάτη. 

Για να ολοκληρώσετε επιτυχημένα την κατασκευή ιστοσελίδων είναι απαραίτητο να θέσετε ξεκάθαρους στόχους για την χρήση του αλλά και να καθορίστε εξ’ αρχής τις λειτουργίες που θέλετε να ενσωματώσετε σε αυτή.

Γνωρίζοντας από πριν τις πληροφορίες αυτές, θα μπορέσετε να κατευθύνετε αποτελεσματικά τον πελάτη, είτε σε έτοιμα πακέτα eshop (woocommmerce, shopify, magento κλπ.), είτε σε μία custom επιλογή. 

Δημιουργία eshop τι χρειάζεται

Δημιουργία eshop τι χρειάζεται

Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις στα πιο σημαντικά ερωτήματα που πρέπει να απαντήσουν οι πελάτες σας πριν καν ακόμα τους προσφέρετε μια οικονομική πρόταση. Θα πρέπει να έχετε στα χέρια σας πολύ συγκεκριμένες πληροφορίες όπως: 

  • τους τρόπους πληρωμής που θα υπάρχουν στη σελίδα
  • τον αριθμό των προϊόντων που θα πωλούνται μέσω του eshop
  • τη δυνατότητα διασύνδεσης με erp
  • τη δυνατότητα αυτόματης εισαγωγής προϊόντων από excel
  • One-Page Checkout
  • την ταχύτητα φόρτωσης κ.α. 

Παρόλο που ο σχεδιασμός ιστοσελίδας και ο σχεδιασμός της εμπειρίας χρήστη (User Experience) αποτελούν απαραίτητα στοιχεία ενός επιτυχημένου eshop, δεν θα εμβαθύνουμε περισσότερο σε αυτά στο παρόν άρθρο.

Τι χρειάζεται να γνωρίζετε

Όταν αναλάβετε projects για κατασκευή ιστοσελίδων, είναι πολύ δελεαστικό να καταφύγετε σε λύσεις που έχετε χρησιμοποιήσει στο παρελθόν ή να επιλέξετε μια λύση που κάποιος σας έχει προτείνει. 

Ίσως σκεφτείτε τη λύση της κατασκευής site δωρεάν ή ακόμα και το ενδεχόμενο να κάνετε την κατασκευή site μόνοι σας. Μιλώντας εκ πείρας, αυτό μπορεί να σας οδηγήσει σε αδιέξοδο και τα αποτελέσματα να είναι καταστροφικά. 

Πρέπει, λοιπόν, να κατανοήσετε ότι κάθε επιχείρηση είναι μοναδική και έχει τις δικές της ανάγκες. 

Αξίζει να ανοίξω eshop;

Συνεπώς, προτού ξεκινήσετε τη δημιουργία eshop είτε μέσω custom κώδικα, είτε χρησιμοποιώντας κάποια πλατφόρμα διαχείρισης περιεχομένου, θα πρέπει να είστε σε θέση να απαντήσετε στα εξής:

  • Τι πουλάτε;
  • Τι επιλογές θα έχει ο χρήστης κατά την αγορά;
  • Με ποιον τρόπο θα πραγματοποιούνται οι πληρωμές;
  • Ποιος ο μηχανισμός παράδοσης των προϊόντων;
  • Τιμολόγια, παραστατικά και άλλες λειτουργίες;

Παρακάτω θα εξετάσουμε και θα απαντήσουμε τα ερωτήματα που μόλις θέσαμε.

Τι πουλάτε;

Στο Διαδίκτυο, πλέον, υπάρχουν δεκάδες διαφορετικά είδη eshop. Ένα e-shop μπορεί να πουλάει, είτε προϊόντα, τα οποία αποστέλλονται απευθείας μέσω courier στη διεύθυνση του πελάτη, είτε ψηφιακά προϊόντα όπως e-book, μουσική ή λογισμικό, τα οποία ο χρήστες μπορούν να καταναλώσουν απευθείας ηλεκτρονικά. 

Τί επιλογές θα έχει ο χρήστης κατά την αγορά;

Αφού καθορίσετε το είδος των προϊόντων ή των υπηρεσιών που θα πουλάτε μέσω του eshop σας, θα πρέπει να απαντήσετε στο επόμενο σημαντικό ερώτημα: Τι επιλογές θα δώσετε στον καταναλωτή;

Το e-shop σας θα απευθύνεται στη πώληση ενός μοναδικού προϊόντος (π.χ. ενός λογισμικού) ή οι επισκέπτες θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε μια ποικιλία προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. μαγαζί με ρούχα);

Μήπως είναι απαραίτητο να παρέχετε τη δυνατότητα στους χρήστες να προσαρμόζουν το προϊόν στις ανάγκες τους; Εάν, για παράδειγμα, πουλάτε t-shirts, το χρώμα και το μέγεθος είναι βασικές επιλογές που πρέπει να ληφθούν υπόψη. 

Τί γίνεται, όμως, στην περίπτωση που στο e-shop θα υπάρχουν πάνω από 1.000 κωδικοί; Σαφώς και επηρεάζεται η τιμή στην κατασκευή eshop.

Είναι αναμενόμενο πως η μη κατηγοριοποίηση των προϊόντων εντός του ηλεκτρονικού καταστήματος  θα δυσκόλευε σε μεγάλο βαθμό τους χρήστες να αναζητήσουν και να βρουν αυτό που θέλουν. 

Η κατηγοριοποίηση των προϊόντων σε διακριτές κατηγορίες βελτιώνει σημαντικά την εμπειρία χρήστη (user experience) και κατ’ επέκταση τις πιθανότητες για μια online πώληση. Απαιτεί, όμως, περισσότερο χρόνο υλοποίησης και άρα ίσως αυξάνει το κόστος για τη δημιουργία eshop. 

Ένα ακόμα σημαντικό χαρακτηριστικό, είναι η δυνατότητα που δίνεται στους χρήστες να δημιουργήσουν έναν προσωπικό λογαριασμό μέσα από τον οποίο θα μπορούν να διαχειρίζονται εύκολα τις αγορές τους, να παρακολουθούν την εξέλιξη των παραγγελιών τους (processing, shipped κτλ) ή ακόμη και να βλέπουν το ιστορικό των συναλλαγών τους.

Ποια θα είναι η μέθοδος πληρωμής;

Μέθοδος πληρωμής eshop

Βασικό συστατικό για μια επιτυχημένη συναλλαγή σε ένα e-shop αποτελεί η εμπιστοσύνη του χρήστη για το ηλεκτρονικό κατάστημα και τις μεθόδους πληρωμής που υποστηρίζει. 

Υπάρχουν αρκετές μέθοδοι πληρωμής με την πιο συνηθισμένη να είναι η χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών. Τι γίνεται όμως με τις υπόλοιπες;

Paypal

H online συναλλαγή με χρήση λογαριασμού paypal είναι πολύ απλή, τόσο για τον ιδιοκτήτη του eshop, όσο και για τους πελάτες.

Λειτουργεί ως ένας δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ του καταναλωτή, του εμπόρου και της τράπεζας. 

Η ευκολία δημιουργίας Paypal λογαριασμού, o απλουστευμένος πίνακας ελέγχου, η ευκολία ενσωμάτωσης πιστωτικών/χρεωστικών καρτών, καθώς και λογαριασμών τραπέζης αποτελούν μερικά από τα πλεονεκτήματα της Paypal που κέρδισε την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού. 

Οφέλη χρήσης Paypal: 

  • Ταχύτητα στην εξόφληση
  • Μηδενική χρέωση για τον καταναλωτή
  • Διαχειριστικό περιβάλλον με χρήσιμες πληροφορίες 
  • Ασφάλεια στις συναλλαγές 
  • Ευκολία πραγματοποίησης συναλλαγών σε διαφορετικά νομίσματα
  • Εύκολο και γρήγορο refund 
  • Παγκόσμια αναγνωρισιμότητα

Επαγγελματικός Τραπεζικός Λογαριασμός

Για την άμεση αποδοχή πληρωμών μέσω καρτών, χωρίς τη χρήση υπηρεσιών Paypal, θα χρειαστείτε έναν Επαγγελματικό Τραπεζικό Λογαριασμό. 

Με αυτόν τον λογαριασμό θα έχετε τη δυνατότητα να δέχεστε πληρωμές με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα από όλες σχεδόν τις τράπεζες. 

Πιστωτική / Χρεωστική κάρτα

Προκειμένου να γίνονται δεκτές οι πληρωμές από κάρτες με διαφορετικούς παρόχους πληρωμής (Visa, Mastercard κτλ) είναι απαραίτητη η συνεργασία με μια τράπεζα της επιλογής σας.

Η κάθε τράπεζα έχει διαφορετικές παροχές αλλά και κόστη προμήθειας.

Μη ξεχνάτε ότι ενδέχεται να χρειαστείτε κάποια καθοδήγηση ή βοήθεια στην επίλυση διαφόρων ζητημάτων, όπως διασύνδεση API της τράπεζας με την ιστοσελίδα σας.

Για το λόγο αυτό, φροντίστε να επιλέξετε μια τράπεζα με ένα αξιόπιστο τμήμα τεχνικής υποστήριξης.

Οφέλη χρήσης πιστωτικής / χρεωστικής κάρτας: 

  • Άμεση εξόφληση 
  • Πληροφορίες συναλλαγών
  • Ασφάλεια συναλλαγών 
  • Επιστροφή χρημάτων
  • Payment Gateway

Ο σκοπός του payment gateway είναι να μπορείτε να δέχεστε πληρωμές online, είτε ενσωματώνοντας το API της τράπεζας στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα, είτε ανακατευθύνοντας τους πελάτες σας στο ασφαλές περιβάλλον της τράπεζας για την ολοκλήρωση της πληρωμής.

Μέσω API

Η συμπλήρωση των απαραίτητων στοιχείων της κάρτας του καταναλωτή πραγματοποιείται μέσα στο e-shop.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας είναι η ύπαρξη πιστοποιητικού ασφαλείας (SSL) στην ιστοσελίδα σας.

Η μέθοδος αυτή, όμως, καθιστά την εταιρεία που θα αναλάβει τη φιλοξενία της ιστοσελίδας σας υπεύθυνη για την ασφάλεια των συναλλαγών, καθώς και την προστασία των προσωπικών δεδομένων κάθε επισκέπτη.

Επιπλέον, το e-shop σας θα πρέπει να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς online πληρωμών.

Δυστυχώς, κάθε φορά που υπάρχει οποιαδήποτε αλλαγή στους κανονισμούς, θα πρέπει και εσείς με τη σειρά σας να τους ενημερώνετε.

Μέσω μιας σελίδας πληρωμής (pay page)

Μια pay page μπορεί να παρέχεται από μια τράπεζα ή από έναν εξειδικευμένο πάροχο χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών (Revolut).

Ο καταναλωτής ανακατευθύνεται από την ιστοσελίδα σας σε μια ασφαλή σελίδα όπου γίνεται η συμπλήρωση στοιχείων της κάρτας. 

Βασικό πλεονέκτημα της μεθόδου αυτής είναι το αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης, που νιώθει ο καταναλωτής στη συγκεκριμένη σελίδα.

Επιπλέον, δε φέρετε καμία ευθύνη για τη προστασία των τραπεζικών στοιχείων κάθε χρήστη, μιας και τα στοιχεία αυτά δεν θα συμπληρώνονται σε περιβάλλον του e-shop σας.

Οποιαδήποτε αλλαγή στους κανονισμούς συναλλαγών και πληρωμών, θα ενσωματώνονται και θα ενημερώνονται αυτόματα.

PCI DSS

Το διεθνές πρότυπο ασφαλείας Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) έχει δημιουργηθεί από τους Διεθνείς Οργανισμούς Πληρωμών (Visa, MasterCard κ.ά.). 

Ορίζει συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφαλείας με τις οποίες πρέπει να συμμορφώνονται οι εμπορικές επιχειρήσεις που δέχονται, επεξεργάζονται, αποθηκεύουν ή μεταδίδουν δεδομένα καρτών πληρωμής. 

Οι προδιαγραφές του PCI DSS αφορούν: 

  • Τις διαδικασίες πληρωμής 
  • Τα συστήματα πληροφορικής και λογισμικού 
  • Οτιδήποτε άλλο αξιοποιείται στην επεξεργασία, αποθήκευση ή μετάδοση δεδομένων

Στην πράξη, το PCI DSS προϋποθέτει τη συμπλήρωση και υποβολή ενός ερωτηματολογίου σχετικά με τις διαδικασίες και τις προδιαγραφές ασφάλειας της επιχείρησής τους, το λεγόμενο PCI Self-Assessment Questionnaire (SAQ).

Το SAQ, ουσιαστικά, είναι το σύνολο των προδιαγραφών που καλείται να καλύψει η επιχείρηση ώστε να θεωρηθεί compliant.

Υπάρχουν τέσσερα επίπεδα πιστοποιήσεων που ξεκινούν από το 4 (χαμηλότερο SAQ) και φτάνουν έως το 1 (υψηλότερο SAQ).

Στην περίπτωση που έχετε επιλέξει οι πληρωμές να γίνονται μέσω pay page και δεν δέχεστε, επεξεργάζεστε ή αποθηκεύετε δεδομένα τραπεζικών καρτών, τότε ανήκετε στη χαμηλή κατηγορία SAQ.

Διαφορετικά, εάν για παράδειγμα χρησιμοποιείτε API, ίσως να ανήκετε σε πιο υψηλές κατηγορίες πιστοποίησης SAQ.  

Αποθήκευση πληροφοριών τραπεζικών καρτών

Πιθανόν ο πελάτης σας να θέλει να δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες του e-shop να αποθηκεύουν τα στοιχεία της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας με σκοπό μία αμεσότερη μελλοντική αγορά.

Αυτό προϋποθέτει έναν ασφαλή server όπου θα φιλοξενηθεί το e-shop, εγκατεστημένο πιστοποιητικό ασφαλείας (SSL), καθώς και συμμόρφωση με τους κανονισμούς PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

Συναλλάγματα και Φόροι (εφορία)

Εκτός από την αξία του προϊόντος, θα πρέπει στο τελικό ποσό να προστίθεται και ο ΦΠΑ.

Επομένως, το e-shop σας θα έχει την ικανότητα να πιστοποιεί την εγκυρότητα του ΑΦΜ, να εμφανίζει ξεχωριστά την αξία του προϊόντος, το φόρο, καθώς και να εμφανίζει το συνολικό ποσό που ο καταναλωτής οφείλει να πληρώσει.

Τα περισσότερα καταστήματα δέχονται πληρωμές σε ένα μόνο νόμισμα. Σε περίπτωση που θέλετε να δώσετε τη δυνατότητα στους επισκέπτες του e-shop σας να επιλέγουν το νόμισμα που επιθυμούν, θα χρειαστεί να δηλώσετε τα επιθυμητά νομίσματα στον τραπεζικό λογαριασμό σας.

Εναλλακτικά, ενημερωθείτε για τις ισχύουσες συναλλαγματικές ισοτιμίες και προβάλλετε τις τιμές των προϊόντων σε άλλα νομίσματα, χωρίς να αλλάζει το νόμισμα με το οποίο θα ολοκληρώνεται η αγορά.

Για την πραγματοποίηση αυτής της εφαρμογής μπορείτε, είτε να ενημερώνετε τις ισχύουσες ισοτιμίες χειροκίνητα, είτε ενσωματώνοντας API της τράπεζας που συνεργάζεστε για να ενημερώνεται αυτόματα.

Εάν τελικά αποφασίσετε να πραγματοποιούνται οι αγορές σε ένα μόνο νόμισμα, θα σας προτείναμε να ενημερώνετε τους χρήστες ότι οι εμφανιζόμενες τιμές ενδέχεται να διαφέρουν μετά τη μετατροπή στο δικό τους νόμισμα.

Ποιος ο μηχανισμός παράδοσης των αγαθών;

Η ενότητα αυτή αφορά μόνο τα ηλεκτρονικά καταστήματα που εμπορεύονται προϊόντα και όχι υπηρεσίες. Τα προϊόντα που μπορεί να αγοράσει ο χρήστης διακρίνονται σε δύο υποκατηγορίες, των φυσικών και ψηφιακών προϊόντων.

Φυσικά Προϊόντα

Με το eshop σας ξεφεύγετε από τα στενά γεωγραφικά όρια της περιοχή σας. Το Διαδίκτυο αποτελεί μια παγκόσμια κοινότητα και μπορεί να σας εξασφαλίσει πελάτες από ολόκληρο τον κόσμο.

Συνεπώς θα πρέπει να λάβετε υπόψη τα εξής: 

  • Επιλογή υπηρεσίας παράδοσης προϊόντων (ταχυδρομείο, courier κτλ). Κάθε επιλογή ίσως να διαφέρει σε κόστος, καθώς και σε χρόνο παράδοσης.
  • Υπολογισμό των μεταφορικών εξόδων που θα διαμορφώνουν και το συνολικό κόστος της παραγγελίας.
  • Υπολογισμό μεταφορικών εξόδων ανά περιοχή. Μια παραγγελία από το εξωτερικό θα έχει διαφορετική επιβάρυνση.

Ψηφιακά προϊόντα

Κατά την αγορά ενός ψηφιακού προϊόντος (ebook, μουσική, λογισμικό κτλ.), ο χρήστης συνήθως αποκτά το προϊόν άμεσα. 

Η παράδοση ενός τέτοιου προϊόντος  επιτυγχάνεται με: 

  • ένα link από το οποίο θα πραγματοποιείται απευθείας το download του προϊόντος 
  • θα παραπέμπει σε μια σελίδα στο προφίλ του με δυνατότητα download 
  • έκδοση μοναδικού σειριακού αριθμού για κάθε αγορά 

Τιμολόγια, παραστατικά και άλλες λειτουργίες

Ως ιδιοκτήτης eshop, θα χρειαστεί να παρακολουθείτε, να επεξεργάζεστε και να επισημαίνετε ως απεσταλμένες τις παραγγελίες που λαμβάνετε. 

Πιθανόν να είναι χρήσιμη η δυνατότητα download αρχείων σε μορφή CSV όπου θα αναγράφονται όλα τα απαραίτητα για το χρήστη δεδομένα.

Άλλες ερωτήσεις που θα πρέπει να απαντήσετε είναι:

  • Το σύστημα ηλεκτρονικών παραγγελιών σας, χρειάζεται να συνδεθεί με οποιοδήποτε άλλο σύστημα (για παράδειγμα, κατασκευή eshop με σύνδεση ERP για διασύνδεση με offline κατάστημα και αποθήκη);
  • Είναι απαραίτητο να έχετε τη δυνατότητα διαχείρισης του αποθέματος μέσα από την ιστοσελίδα;
  • Θα έχει τη δυνατότητα το e-shop να εκδίδει τιμολόγια ή θα γίνεται offline;

Έχουμε παρατηρήσει ότι η αυτοματοποίηση των λογιστικών διαδικασιών θα σας λύσει τα χέρια ενώ, ταυτόχρονα, θα μπορείτε να διατηρείτε τον έλεγχο των λογιστικών σας δεδομένων.

Βρείτε τη λύση που σας ταιριάζει

Έχοντας εξετάσει όλα τα παραπάνω ερωτήματα, θα είστε σε θέση να ετοιμάσετε μια λύση που θα ταιριάζει πλήρως στις ανάγκες σας, είτε αυτό σημαίνει ότι θα αναπτύξετε μια custom εφαρμογή ή θα επιλέξετε μια έτοιμη πλατφόρμα διαχείρισης περιεχομένου, για παράδειγμα δημιουργία ιστοσελίδας wordpress για την κατασκευή ιστοσελίδων σας.

Ο βασικός παράγοντας που θα καθορίσει την απόφασή σας είναι το κόστος για την κατασκευή του site.

Όπως αναφέραμε, το πιο σημαντικό κομμάτι είναι να μπορέσετε να εκτιμήσετε τις πραγματικές ανάγκες του e-shop σας.

Εάν, για παράδειγμα, η ιστοσελίδα σας πουλά ένα μοναδικό προϊόν (single page eshop), τότε είναι πολύ πιθανό να μην χρειάζεται να ενσωματώσετε καλάθι αγορών. 

Διαμορφώστε κατάλληλα το site σας ώστε η αγορά του προϊόντος να γίνεται με απλά και γρήγορα βήματα, χωρίς να κουράζετε το χρήστη. 

Δοκιμάστε την Paypal για παράδειγμα, και που ξέρετε, ίσως να σας λύσει τα χέρια.

Ecommerce πλατφόρμες

Κάτι τέτοιο είναι ιδανικό για τη δημιουργία ιστοσελίδας για αρχάριους ή για εσάς που έχετε κάνει τη σκέψη  “κατασκευή ιστοσελίδων μόνος μου”.

Στην αγορά υπάρχουν πολλές ολοκληρωμένες πλατφόρμες ecommerce που σας επιτρέπουν να ξεκινήσετε ένα online κατάστημα σε ελάχιστο χρόνο, έναντι μηνιαίας ή ετήσιας χρέωσης.

Κάτι τέτοιο αποτελεί μια ιδανική επιλογή εάν θέλετε να δημιουργήσετε μια ιστοσελίδα βήμα βήμα ή αν έχετε στο μυαλό σας να κάνετε κατασκευή ιστοσελίδων μόνοι σας.

Το hosting για την κατασκευή ιστοσελίδων πραγματοποιείται σε cloud technology servers, γεγονός που σας εξασφαλίζει πέραν των άλλων άμεσες αναβαθμίσεις υλικού και λογισμικού.

Εάν ο πελάτης σας δεν έχει τη δυνατότητα να διαθέσει πολλά χρήματα, τότε η οικονομική κατασκευή ιστοσελίδων θα ήταν μια πλατφόρμα ecommerce στην οποία δε θα χρειαστεί να αφιερώσετε υπερβολικό χρόνο.

Επίσης, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για την ενσωμάτωση των τρόπων πληρωμής, την ασφάλεια των συναλλαγών, τις πληρωμές σε διαφορετικά νομίσματα, καθώς και το ΦΠΑ . Όλα αυτά σας παρέχονται έτοιμα από τη πλατφόρμα.

Μερικά τέτοια παραδείγματα είναι τα Shopify, Foxy Cart, Squarespace, Wix κτλ. 

Βασικό, όμως, μειονέκτημα των επιλογών αυτών αποτελεί ο περιορισμός στο design της ιστοσελίδας και η ομοιομορφία του UX/UI.

CMS και open-source λογισμικά

Κατασκευή ιστοσελίδων cms WordPress, Magenta, Opencart

Κατασκευή eshop με wordpress

Χαρακτηριστικά παραδείγματα Content Management System (CMS) είναι τα WordPress, Drupal και Joomla.

Η κατασκευή eshop με wordpress, σας δίνει τη δυνατότητα να εγκαταστήσετε open-source λογισμικά ως πρόσθετες εφαρμογές, γνωστά και ως plug-ins (για παράδειγμα woocommerce). 

Η βασική διαφορά στην κατασκευή ιστοσελίδων wordpress ή άλλων cms με τις έτοιμες πλατφόρμες ecommerce που αναφέραμε παραπάνω είναι ότι εδώ έχετε τη δυνατότητα να παραμετροποιήσετε το περιβάλλον του e-shop σας. 

Προσαρμόστε το user interface στην εταιρική σας ταυτότητα βελτιώνοντας παράλληλα και την εμπειρία χρήστη (user experience).

Με μια μικρή έρευνα θα διαπιστώσετε πώς υπάρχουν προεγκατεστημένα θέματα, σχεδόν σε όλα τα CMS, από τα οποία μπορείτε να επιλέξετε εκείνο που είναι πιο κοντά στις ανάγκες και τα θέλω σας.

Βασικά κριτήρια για την επιλογή κάποιου template θα πρέπει να είναι η συμβατότητα του θέματος με τον τρόπο πληρωμής που επιθυμείτε να έχει το e-shop σας, το community forum που το υποστηρίζει, η τεχνική υποστήριξη από την εταιρία που θα τα αγοράσετε, καθώς και η συχνότητα ενημέρωσής του.

Παρόλο που αναφερόμαστε σε open-source λογισμικά και μπορούμε ελεύθερα να παραμετροποιήσουμε τον core κώδικα οποιουδήποτε θέματος, υπάρχουν αρκετοί κίνδυνοι, ικανοί να προκαλέσουν πονοκέφαλο, ακόμη και στους πιο ικανούς developers.

Εάν αποφασίσετε να αλλάξετε τον πηγαίο κώδικα, ίσως να δημιουργήσετε κενά ασφαλείας που θα θέσουν σε κίνδυνο ολόκληρο το website.

Ή ακόμη ένα upgrade της εφαρμογής είναι ικανό να “σβήσει” τις δικές σας αλλαγές. 

Κατασκευή ιστοσελίδων με άλλα CMS (opencart, magento)

Παρόμοια με το WordPress μπορείτε να πραγματοποιήσετε κατασκευή eshop opencart ή και κατασκευή eshop magento.

Και τα δύο αποτελούν καλές επιλογές με τη διαφορά να έγκειται στο ότι το wordpress είναι πιο φιλικό προς το χρήστη, ενώ το magento και το open cart είναι κατ’ εξοχήν προσανατολισμένα στη δημιουργία e-shop.

Custom online εφαρμογή

Όπως αναφέραμε προηγουμένως, κάθε επιχείρηση είναι μοναδική και οι ανάγκες διαφέρουν.

Πολλές φορές είναι αδύνατον να προχωρήσουμε στη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος eshop χρησιμοποιώντας CMS περιβάλλον ή μια έτοιμη πλατφόρμα.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ανάπτυξη μιας tailor-made ιστοσελίδας αποτελεί μονόδρομο. Απαιτεί αρκετό χρόνο και γνώσεις. Προσφέρουν, όμως, μεγαλύτερο έλεγχο, ευελιξία, ασφάλεια και δυνατότητα επέκτασης.         

Παρακάτω θα δούμε 12 εξαιρετικούς τρόπους που μπορούν να ξεχωρίσουν το ηλεκτρονικό σας κατάστημα από τους ανταγωνιστές σας.

12 tips για ένα επιτυχημένο ecommerce checkout

Η διαδικασία αγοράς μέσω ενός eshop αποτελεί μοναδική διαδικασία.

Χωρίς να αφήσετε την άνεση του σπιτιού σας μπορείτε πολύ εύκολα να ανακαλύψετε και να συγκρίνετε όλα εκείνα τα προϊόντα που θέλετε να γίνουν δικά σας.

Όλη αυτή η διαδικασία, όμως, μπορεί πολύ εύκολα να μετατραπεί σε μια δυσάρεστη εμπειρία.

Εάν μια ιστοσελίδα διαθέτει το προϊόν που σας ενδιαφέρει αλλά το περιβάλλον περιήγησης δεν είναι καθόλου προσεγμένο, πιθανόν να απογοητευτείτε και να κλείσετε την οθόνη του υπολογιστή σας.

Αυτό συμβαίνει συνήθως όταν μπείτε στη διαδικασία για κατασκευή ιστοσελίδων δωρεάν.

Ένα κακό περιβάλλον περιήγησης, συνήθως αναφέρεται στη δυσκολία εύρεσης απαραίτητων λειτουργιών, όπως το κουμπί του checkout ή την απαίτηση συμπλήρωσης μακροσκελών φορμών ή ακόμα και την αργοπορημένη ενημέρωση του χρήστη για τη διαθεσιμότητα του προϊόντος.

Ήρθε η στιγμή, λοιπόν, να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο για τη σωστή κατασκευή ιστοσελίδων.

Στόχος του άρθρου είναι να μπείτε στη θέση του πελάτη σας. Να σκεφτείτε σαν καταναλωτής που θέλει χωρίς κόπο να αγοράσει ένα προϊόν τεχνολογίας ή μια υπηρεσία από το laptop του. Άλλωστε, όλοι θέλουμε να βρούμε αυτό που ψάχνουμε γρήγορα και χωρίς πολύ ψάξιμο.

Ίσως, ένα από τα συνηθέστερα ερωτήματα στη Google είναι “δημιουργία eshop τί χρειάζεται;”.   

Για αυτό το λόγο, παρακάτω αναλύονται συνοπτικά 12 tips για ένα άριστα στημένο και λειτουργικό ηλεκτρονικό κατάστημα. Με τη χρήση αυτών, μπορείτε να βελτιώσετε την εμπειρία χρήστη (user experience) και να δείτε τις πωλήσεις στο e-shop σας να αυξάνονται.

1. Μην απαιτείτε την εγγραφή του χρήστη πριν το checkout.

Οι επισκέπτες είναι στην ιστοσελίδα σας επειδή ενδιαφέρονται και θέλουν να αγοράσουν, όχι για να συμπληρώνουν φόρμες. Εννοείται ότι η εγγραφή του  χρήστη είναι απαραίτητη, αλλά δεν χρειάζεται να γίνει πριν το τελικό checkout.

Σκεφτείτε το και αλλιώς. Θα είναι σαν να κρατάτε την πόρτα του καταστήματός σας συνέχεια ανοιχτή για να μπαίνουν οι καταναλωτές. Θα αυξήσετε τις πιθανότητες αυτοί οι καταναλωτές να γίνουν πελάτες σας.

2. Ενημερώστε τους χρήστες για τη διαθεσιμότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας.

Από τα πιο σημαντικά tip που δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αγνοήσετε.

Μην αφήνετε τους χρήστες να φτάνουν στο checkout και μετά να μαθαίνουν ότι τελικά δεν υπάρχει διαθεσιμότητα. Θα είναι σαν τον διψασμένο που φτάνει στο πηγάδι και τελικά δεν υπάρχει σταγόνα νερού να πιει.

Είναι πολύ απλό. Κατά την κατασκευή ιστοσελίδων, στη σελίδα που θα γίνεται η παρουσίαση του προϊόντος, δίπλα από το κουμπί «Αγορά», θα πρέπει να  ενημερώνετε τον υποψήφιο αγοραστή για τη διαθεσιμότητά του. Επιπλέον, στη περίπτωση που κάποιο προϊόν είναι out of stock και πρόκειται να είναι μελλοντικά διαθέσιμο, δώστε την επιλογή στους χρήστες σας να το προπαραγγείλουν. Έτσι, θα εξασφαλίσετε ακόμη  μια μελλοντική αγορά.

3. Δυνατότητα αλλαγής των αγορών.

Λάθη από τους χρήστες θα γίνουν. Είτε πρόκειται για προϊόντα που κατά λάθος μπήκαν στο καλάθι αγορών, είτε γιατί οι χρήστες άλλαξαν απλά γνώμη. Κατά την κατασκευή ιστοσελίδων πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες διαδικασίες έτσι ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στους χρήστες να κάνουν αλλαγές στο καλάθι αγορών με ευκολία, και να βελτιώνεται η εμπειρία περιήγησης τους καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής τους στην ιστοσελίδα.

Με ένα απλό «remove link» δίπλα από το αντικείμενο, γρήγορα και εύκολα αφαιρείται οτιδήποτε ανεπιθύμητο από το καλάθι και ο επισκέπτης συνεχίζει τις αγορές του.

4. Real-time Support.

Οι χρήστες μπαίνουν στη διαδικασία να δώσουν τα προσωπικά στοιχεία  και τα χρήματα τους χωρίς να έχουν φυσική επαφή, ούτε με το αντικείμενο αγοράς, ούτε με τον πωλητή. Είναι λογικό και αναμενόμενο να έχουν απορίες, να θέλουν επιβεβαίωση με μια απλή επικοινωνία ή να αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα.

Στόχος σας είναι να κρατήσετε τον πελάτη στην ιστοσελίδα σας. Δώστε τους την ευκαιρία να επικοινωνήσει άμεσα και ζωντανά, τηλεφωνικά ή με online μηνύμα, τη στιγμή που το χρειάζεται.

Το εξειδικευμένο προσωπικό σας θα πρέπει αν είναι σε θέση να λύσει γρήγορα οποιοδήποτε πρόβλημα ή απορία των πελατών σας, ώστε αυτοί να μπορούν να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις αγορές τους.

5.  Πλήρως λειτουργικό «Back» button.

Το κουμπί «Πίσω» είναι από τις πρώτες λειτουργίες που αναπτύσσουμε στην κατασκευή ιστοσελίδων. Είναι το κουμπί που πατάνε οι χρήστες τις περισσότερες φορές. Όχι, μη σκέφτεστε να το καταργήσετε. Πρέπει να υπάρχει.

Αρχικά, θα πρέπει να εκτελεί σωστά και χωρίς προβλήματα τη βασική λειτουργία που περιγράφει. Να οδηγεί στη προηγούμενη σελίδα. Τι γίνεται όμως όταν ο χρήστης είναι στο στάδιο όπου συμπληρώνει τη φόρμα εγγραφής και πατήσει το κουμπί «Πίσω»; Θα πρέπει να συμπληρώσει τη φόρμα πάλι από την αρχή; Όσο αδύνατο και περίεργο μπορεί να φαντάζει, ναι υπάρχει πιθανότητα να χάσετε τον πελάτη επειδή κουράστηκε ή δεν έχει τον απαραίτητο χρόνο. Θυμηθείτε πως θέλετε να προσφέρετε μια ευχάριστη εμπειρία στον επισκέπτη σας και όχι να τον κουράσετε.

Σώστε τα στοιχεία του χρήστη και επιτρέψτε του να κάνει τις αλλαγές που επιθυμεί. Έτσι θα συνεχίσει χωρίς να χρειαστεί να συμπληρώσει τη φόρμα για δεύτερη φορά.

6. Παροχή λεπτομερών εικόνων, πληροφοριών και links των αντικειμένων ή των υπηρεσιών.

Πριν το τελικό βήμα, την αγορά, οι καταναλωτές ίσως να θέλουν να ρίξουν μια ματιά για το τι έχουν βάλει στο καλάθι τους. Και μια μόνο περιγραφή δεν αρκεί.

Για το λόγο αυτό, προσθέστε εικόνες και λίγες πληροφορίες δίπλα από κάθε αντικείμενο. Για παράδειγμα, μέγεθος και χρώμα t-shirt ή ένα link που θα οδηγεί απευθείας στη σελίδα του προϊόντος για να έχει ο χρήστης τη δυνατότητα να επανεξετάσει την επιλογή του, είναι στοιχεία που πρέπει να συμπεριληφθούν κατά την κατασκευή ιστοσελίδων.

7. Παρέχετε μια ένδειξη προόδου.

Συνήθως το checkout είναι μια διαδικασία με αρκετά στάδια. Αυτό συνεπάγεται ότι ο χρήστης θα πρέπει να περιηγηθεί σε αρκετές σελίδες μέχρι να ολοκληρώσει την αγορά του.

Προσθέστε μια μπάρα ή ένα δείκτη όπου θα ενημερώνει τον χρήστη σε ποιο στάδιο βρίσκεται και πόσο απομένει μέχρι το checkout. Με αυτό το τρόπο θα νιώσει ότι έχει πλήρη έλεγχο για κάθε βήμα που κάνει.

8. Διατηρείστε τη διαδικασία της πληρωμής απλή.

Φτάσαμε, λοιπόν, στη σελίδα του checkout. Εδώ είναι το σημείο όπου οι χρήστες γίνονται πελάτες. Αυτό σημαίνει πως σε αυτή τη σελίδα θα πρέπει ο πελάτης να βλέπει τα απολύτως απαραίτητα. 

Κατηγορίες προϊόντων, top προϊόντα, προσφορές και άλλα, δεν έχουν θέση εδώ. Κρατήστε το τελικό στάδιο της πληρωμής απλό. Οι ενέργειες που υποδεικνύουν την αγορά ή η μετάβαση στο επόμενο βήμα θα πρέπει να είναι ευκρινείς.

Καλή ιδέα θα ήταν κατά την κατασκευή ιστοσελίδων να μπει ένα link “return to shopping”, σε περίπτωση που ο χρήστης θέλει να αγοράσει κάτι διαφορετικό.

9. Κρατήστε το χρήστη στην ιστοσελίδα μέχρι να ολοκληρωθεί η αγορά.

Είναι πολύ σημαντικό να μη διακόπτεται η διαδικασία της αγοράς, για παράδειγμα, να μην ανακατευθύνεται ο χρήστης σε διαφορετική σελίδα.

Ανακατευθύνοντας το χρήστη υπάρχει κίνδυνος να προκαλέσετε δυο προβλήματα: 

  1. μπορεί να μπερδευτεί και να κλείσει τη σελίδα checkout του site σας 
  2. να αποσπαστεί η προσοχή του και να τον χάσετε από πελάτη.

Είναι απαραίτητο να υπάρχουν όλες οι χρήσιμες πληροφορίες μέσα στη σελίδα του checkout.

10. Ενημερώστε τους χρήστες σας σχετικά με το χρόνο παράδοσης.

Όπως αναφέραμε η αγορά μέσω Διαδικτύου είναι μια ευχάριστη διαδικασία με πολλά οφέλη αλλά και ένα μεγάλο μειονέκτημα: την αναμονή που βιώνει ο πελάτης για να παραλάβει το προϊόν που μόλις αγόρασε.

Όπως είναι εύκολα αντιληπτό αυτό μπορεί να  προκαλέσει δυσφορία σε αρκετούς. Είναι ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι.

Παρακάτω αναφέρονται  οι δύο βασικοί λόγοι:

  • Οι πελάτες σας θέλουν να ξέρουν ακριβή ημερομηνία και ώρα παράδοσης
  • Σε κανέναν δεν αρέσει η αβεβαιότητα, πόσο μάλλον σε κάποιον που έχει εμπιστευτεί τα χρήματά του

Ακόμη, είναι πολύ σημαντικό να αναγράφεται η ημερομηνία παράδοσης στη σελίδα παρουσίασης του προϊόντος. Υπάρχει περίπτωση κάποιος χρήστης να χρειάζεται το προϊόν νωρίτερα από την αναγραφόμενη ημερομηνία.

11. Ενημερώστε τους πελάτες μετά από την πληρωμή.

Επιτέλους η αγορά πραγματοποιήθηκε και οι πελάτες ολοκλήρωσαν τη διαδικασία του checkout. Τί γίνεται όμως μετά; Θα αφήσετε έτσι τους πελάτες σας να κοιτάζουν την οθόνη του υπολογιστή τους; Δώστε τους την αίσθηση της ασφάλειας και της σιγουριάς, ότι όλα πήγαν καλά και ότι θα ικανοποιήσετε τις ανάγκες τους.

12.  Στείλτε email επιβεβαίωσης.

Τελευταίο tip αλλά ίσως και το πιο σημαντικό, για να πετύχουμε μια ολοκληρωμένη και επιτυχημένη εμπειρία χρήστη. Μετά το τέλος της αγοράς οι πελάτες σας θα πρέπει να λάβουν ένα επιβεβαιωτικό email.

Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, όταν πραγματοποιείται η κατασκευή ιστοσελίδων να δημιουργηθούν σωστά τα emails που θα λαμβάνει ο πελάτης.

Σε αυτό το email θα επιβεβαιώνετε οτι λάβατε το αίτημα του πελάτη σας, μαζί με σχετικές πληροφορίες για το προϊόν που μόλις αγόρασε, την ημερομηνία αποστολής και εκτιμώμενης παράδοσής του.

Συμπέρασμα

Για να μπορέσετε να έχετε ένα επιτυχημένο checkout θα πρέπει να έχετε συγκεκριμένους στόχους.

Θα πρέπει να κρατήσετε το ενδιαφέρον του επισκέπτη σας. Διότι, όσο πιο άμεσα ο πελάτης πραγματοποιεί την αγορά, τόσο πιο γρήγορα θα κερδίζετε χρήματα.

Φτάνει μόνο η βελτιστοποίηση του checkout για να αυξήσετε τις πωλήσεις σας;

Αναζήτηση προιόντων εύκολα και γρήγορα

Βασικός παράγοντας για την επιτυχία ενός ecommerce website είναι και η λειτουργία αναζήτησης προϊόντων. Χωρίς αυτή θα ήταν αδύνατο για τους χρήστες να βρουν το προϊόν που επιθυμούν. 

Υπάρχουν δύο βασικές μορφές αναζήτησης, η απλή και η σύνθετη. Κύρια διαφορά τους αποτελεί η πολυπλοκότητα των παραμέτρων που εισάγουμε. 

Στην απλή αναζήτηση πληκτρολογούμε μόνο τη λέξη-κλειδί που μας ενδιαφέρει για την οποία μας εμφανίζονται όλα τα σχετικά αποτελέσματα. Κατά τη σύνθετη αναζήτηση, μας δίνεται η δυνατότητα να εισάγουμε περισσότερες παραμέτρους, ώστε να μπορέσουμε να περιορίσουμε τα αποτελέσματα που θα μας εμφανιστούν.

Ως ιδιοκτήτες eshop, μια καλά σχεδιασμένη λειτουργία σύνθετης αναζήτησης είναι ικανή να σας αποφέρει σημαντικά οφέλη. Πρώτα απ ’όλα, γιατί επιταχύνει κατά πολύ τη διαδικασία της πώλησης.

Οι γρήγορες αναζητήσεις οδηγούν σε περισσότερα conversions.

Επομένως, στην κατασκευή ιστοσελίδων η ανάπτυξη ενός advanced search είναι μια σύνθετη διαδικασία και εξαρτάται από πολλές παραμέτρους. Πιθανόν η κατασκευή ιστοσελίδων με wordpress να μην αποτελεί την καλύτερη επιλογή για μια τέτοια εφαρμογή. Σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι προτιμότερο να ξεκινήσετε να φτιάχνετε  μια ιστοσελίδα από την αρχή.

Όλα τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει η λειτουργία ενός advanced search, δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να τη χρησιμοποιήσουν με την ίδια ευκολία μιας απλής αναζήτησης.

Κατασκευή Ιστοσελίδων και βελτίωση εμπειρίας χρήστη

Κατασκευή Ιστοσελίδων UI UX βελτίωση εμπειρίας χρήστη

Παρόλο που οι περισσότερες ιστοσελίδες eshop έχουν ενσωματώσει τη λειτουργία του advanced search, πολλοί χρήστες δεν τη χρησιμοποιούν.

Ακόμη και εάν μπαίνοντας στο eshop σας ήταν διατεθειμένοι να πραγματοποιήσουν μια σύνθετη αναζήτηση, η κακή εμπειρία διεπαφής (user interface) θα τους απέτρεπε να το κάνουν. 

Το γεγονός αυτό οφείλεται συνήθως στον κακό σχεδιασμό πριν την κατασκευή ιστοσελίδων, ο οποίος δυσκολεύει τους χρήστες να εντοπίσουν και να ξεχωρίσουν την απλή από τη σύνθετη αναζήτηση.

Για τους περισσότερους ίσως η ίδια η λέξη “advanced” να μοιάζει τρομακτική, μιας και υποδηλώνει ότι πρόκειται να συναντήσουν κάτι πολύπλοκο. Μπορείτε, απλά, να αλλάξετε το όνομα της σύνθετης αναζήτησης σε κάτι περισσότερο ελκυστικό, όπως π.χ. “Έξυπνη αναζήτηση”.

Πολύ σημαντική, επίσης, είναι και η λειτουργικότητα της σύνθετης αναζήτησης (advanced search) που θα ενσωματώσετε στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα. Εάν δε σχεδιαστεί σωστά θα οδηγήσει σε αποτελέσματα που δε θα διαφέρουν και πολύ από μια απλή αναζήτηση. Με αυτό τον τρόπο όλη αυτή η “προηγμένη” λειτουργία του advanced search χάνεται.

Βοηθήσετε τους χρήστες να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες ενός advanced search εστιάζοντας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων χρηστικότητας και βελτιώνοντας την εμπειρία χρήστη (user experience).

Προσέγγιση

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να αναπτύξετε και να βελτιώσετε τη λειτουργία της αναζήτησης κατά τη δημιουργία ιστοσελίδας. Ο πιο κλασσικός τρόπος ενός advanced search είναι η αναζήτηση με παραμέτρους (parameter search). 

Ο χρήστης θέτει ορισμένες παραμέτρους χρησιμοποιώντας πλαίσια κειμένου, ειδικούς χαρακτήρες (για παράδειγμα “ ”, | , *, ( ), -, κτλ.) και drop-down μενού. Συνήθως, αυτός ο τρόπος αποφεύγεται όταν υπάρχουν πολλές κατηγορίες διότι η αναζήτηση μετατρέπεται σε ένα αρκετά περίπλοκο interface. 

Ταιριάζει καλύτερα σε ιστοσελίδες όπου ο αριθμός των προϊόντων είναι σχετικά μικρός και η ταξινόμησή τους μπορεί να γίνει με ευκολία.

Με μια τέτοια προσέγγιση πιθανόν να προκύπτουν προβλήματα που είναι δύσκολο να αντιληφθείτε εξαρχής. Σκεφτείτε ότι αν ξαφνικά παρουσιαστεί στην οθόνη του χρήστη ένας υπερβολικά μεγάλος αριθμός από στοιχεία τα οποία θα πρέπει να συμπληρώσει, τότε κατά πάσα πιθανότητα να εγκαταλείψει την προσπάθεια.

Για να αποφύγετε κάτι τέτοιο, μπορείτε στην αρχή να παρουσιάσετε μερικά αποσπάσματα (snippets) και όχι όλα τα πεδία, χρησιμοποιώντας το πρότυπο responsive disclosure/enabling. 

Όταν ο χρήστης θέτει μια παράμετρο, θα του εμφανίζονται μόνο τα πεδία που σχετίζονται με την παράμετρο που έχει θέσει. Με τον τρόπο αυτό, καθοδηγείτε το χρήστη βήμα βήμα στο να βρει αυτό που θέλει, αποφεύγοντας οποιαδήποτε σύγχυση.

Faceted Search

Μια ακόμα σημαντική μέθοδος αναζήτησης είναι η faceted search που μπορεί να υλοποιηθεί κατά την κατασκευή ιστοσελίδων. Αποτελεί de facto μέθοδο που εφαρμόζεται σχεδόν σε όλες τις ecommerce ιστοσελίδες. Ο χρήστης εκτελεί μια απλή αναζήτηση και στη συνέχεια, στη σελίδα αποτελεσμάτων, περιορίζει τα αποτελέσματα της αναζήτησής του με χρήση ορισμένων checkboxes.

Η μέθοδος faceted search είναι πιο γρήγορη από το πρότυπο disclosure/enabling και ευκολότερη στη χρήση. Ας πάρουμε για παράδειγμα την Amazon, η οποία χρησιμοποιεί μια παρόμοια προσέγγιση. Ξεκινώντας την αναζήτηση, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την κατηγορία μέσα στην οποία θα αναζητήσει το προϊόν που τον ενδιαφέρει. Π.χ. ο χρήστης που αναζητά για πληκτρολόγια, μπορεί να θέσει εξ αρχής στην μηχανή αναζήτησης της Amazon ότι τον ενδιαφέρουν μόνο τα ασύρματα πληκτρολόγια και επομένως στα αποτελέσματα που θα λάβει να μην του εμφανιστούν τα ενσύρματα.

Χτίζοντας καλύτερη αναζήτηση

Η faceted αναζήτηση είναι η πλέον ευκολότερη και ασφαλέστερη μέθοδος για να καταφέρετε να προσφέρετε στους χρήστες τη λειτουργικότητα της σύνθετης αναζήτησης. Με ποιόν τρόπο, όμως, μπορείτε να αναπτύξετε μια τέτοια εφαρμογή; 

Προτού μπείτε σε αυτή τη διαδικασία, που ενδεχομένως χρειαστεί να αφιερώσετε πολύτιμο χρόνο, θα πρέπει αρχικά να βεβαιωθείτε ότι η ιστοσελίδα σας ανταποκρίνεται στις βασικές αρχές χρηστικότητας της αναζήτησης. Οι ενέργειες που πρέπει να κάνετε είναι:

  1. Ελέγξτε ότι το πεδίο αναζήτησης είναι στο σωστό σημείο και ότι είναι πλήρως λειτουργικό.
  2. Στη συνέχεια, η δομή της σελίδας εμφάνισης των αποτελεσμάτων πρέπει να είναι ξεκάθαρη και φιλική προς τον χρήστη. 

Τα αποτελέσματα πρέπει να κατατάσσονται, ανάλογα με τη σχετικότητα της αναζήτησης, σε μια λογική σειρά που άπτεται της λογικής των χρηστών και όχι της δικής σας.

Οι χρήστες πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν και να εντοπίζουν εύκολα τα αποτελέσματα.

  • Να υπάρχει η ευκολία βελτίωσης και επαναλαμβανόμενης υποβολής της αναζήτησης. 
  • Το θέμα-αντικείμενο της αναζήτησης να απεικονίζεται στη σελίδα των αποτελεσμάτων.
  • Αναλύστε τη συμπεριφορά των επισκεπτών της ιστοσελίδας σας. Πόσοι από αυτούς επέλεξαν τη μέθοδο απλής αναζήτησης και τι λέξεις ή όρους χρησιμοποίησαν;

Ιστορικό αναζητήσεων

Μέσα από το ιστορικό αναζητήσεων, με βάση την ανάλυσή σας, θα είστε σε θέση να βελτιώσετε τη λειτουργία της αυτόματης συμπλήρωσης. 

Θα μπορείτε να κατανοήσετε ποιες λέξεις ή κατηγορίες ταιριάζουν καλύτερα στις αναζητήσεις των χρηστών σας.

  • Εκμεταλλευτείτε τις πιο δημοφιλείς λέξεις από το ιστορικό αναζητήσεων και η εφαρμογή της αυτόματης συμπλήρωσης θα καταστεί ακόμα πιο αποτελεσματική.
  • Επίσης, αφιερώστε λίγο χρόνο και ερευνήστε με ποιο τρόπο εφαρμόζουν μια σύνθετη αναζήτηση οι ανταγωνιστές σας.

Για παράδειγμα, τι κατηγορίες χρησιμοποιεί στην αναζήτησή του ένα παρόμοιο με το δικό σας eshop. Ίσως ανακαλύψετε ένα καλύτερο τρόπο κατηγοριοποίησης των προϊόντων σας ή πάρετε κάποιες ιδέες που θα σας φανούν χρήσιμες.

  • Ποτέ μη ξεχνάτε το feedback. Προτού καταλήξετε στο τελικό μοντέλο του δικού σας advanced search, αφήστε τους χρήστες να το χρησιμοποιήσουν και ρωτήστε τους για την εμπειρία τους.

Κατηγοριοποίηση προϊόντων

Η σωστή ταξινόμηση και κατηγοριοποίηση των προϊόντων είναι το άλφα και το ωμέγα στην κατασκευή ιστοσελίδων. Χωρίς αυτή, η αναζήτηση δεν θα είναι αποτελεσματική και οι χρήστες δεν θα μπορούν να βρουν αυτό που επιθυμούν. Οι κατηγορίες στη ταξινόμηση που θα εφαρμόσετε, θα πρέπει να καλύπτουν όλα τα προϊόντα.

Κατά τη διάρκεια μιας σύνθετης αναζήτησης, επιτρέψτε στους χρήστες σας να επιλέξουν ιδιότητες που έχουν άμεση σχέση με αυτό που ψάχνουν. Χαρακτηριστικά που δεν χρησιμοποιούνται πολύ συχνά, τοποθετήστε τα στο τέλος της λίστας ή να εμφανίζονται μόνο με το πάτημα ενός κουμπιού, για παράδειγμα “Περισσότερες επιλογές”. 

Για παράδειγμα, εάν το eshop σας πουλά αθλητικό εξοπλισμό και ο χρήστης αναζητά αθλητικά παπούτσια, τότε στις επιλογές που θα του εμφανιστούν θα πρέπει να εμφανίζονται παπούτσια από τις δημοφιλέστερες μάρκες, στην αρχή των αποτελεσμάτων (Nike, Adidas κλπ.) και στη συνέχεια εάν ο χρήστης θέλει να δει και άλλες μάρκες να πατά το κουμπί “Περισσότερες Επιλογές”.

Αρχιτεκτονική της αναζήτησης

Η μέθοδος faceted search χρησιμοποιεί ταυτόχρονα πολλαπλά φίλτρα, τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν στα χαρακτηριστικά ενός προϊόντος. Αυτό σημαίνει ότι ο αγοραστής μπορεί να εντοπίσει το ακριβές προϊόν που αναζητά με μεγαλύτερη ευκολία. 

Παρόλο που αυτή η μέθοδος είναι πολύ πιο εύκολη στη χρήση από τη σύνθετη αναζήτηση στην απλή της μορφή (parameter seach), μπορεί να μετατραπεί σε μια πολύπλοκη διαδικασία όταν ο χρήστης έχει να διαλέξει ανάμεσα σε πολλά φίλτρα. 

Σύμφωνα με τη μελέτη του George A. Miller, ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει την ικανότητα να διαχειριστεί ταυτόχρονα 7 διαφορετικά πράγματα, συν πλην 2. 

Αντιλαμβανόμαστε ότι αυτός θα είναι και ο αριθμός των επιλογών/φίλτρων που θα πρέπει να έχει ο χρήστης κατά την εκτέλεση μιας faceted αναζήτησης. Αποφύγετε τις περισσότερες επιλογές φίλτρων διότι οι χρήστες θα μπερδευτούν και πιθανόν να εγκαταλείψουν την αναζήτηση.

Βελτιώνοντας την αναζήτηση

Μηχανισμός εύκολης αναζήτησης προϊόντων στην κατασκευή ιστοσελίδων

Οποιαδήποτε μέθοδο και αν αποφασίσετε να εφαρμόσετε με την κατασκευή ιστοσελίδων, έχετε αρκετά εργαλεία στη διάθεσή σας για να βελτιώσετε την αναζήτηση. Παρακάτω θα αναφέρουμε τους τρόπους που θα σας βοηθήσουν να το πετύχετε.

  • Αποφύγετε να εμφανίζετε αυτοματοποιημένα αποτελέσματα αναζήτησης απλά και μόνο γιατί είναι αυτά με τις περισσότερες αναζητήσεις. 
  • Δώστε προτεραιότητα σε αποτελέσματα που πιστεύετε ότι ταιριάζουν περισσότερο με την αναζήτηση που υποβάλλουν οι χρήστες.

Δυστυχώς κάτι τέτοιο ίσως είναι δύσκολο να προβλεφθεί. 

Ευτυχώς όμως με την ταχεία ανάπτυξη της τεχνολογίας, λειτουργίες όπως το AI Search μπορούν να ενσωματωθούν στη σελίδα σας.

  • Εξαιρετικά σημαντική παράμετρος είναι και η ονοματοδοσία των προϊόντων σας. Ορισμένα προϊόντα ενδέχεται να έχουν ονόματα που δύσκολα θυμούνται οι χρήστες ή αδυνατούν να τα πληκτρολογήσουν σωστά.

Κατά συνέπεια, οι πελάτες σας δυσκολεύονται να τα βρουν ή ακόμα χειρότερα, ίσως σκεφτούν ότι η λειτουργία αναζήτησης της ιστοσελίδας σας είναι προβληματική.

Φροντίστε τα προϊόντα σας και οι κατηγορίες τους να έχουν απλή περιγραφή.

  • Η ενσωμάτωση της λειτουργίας auto-suggest καταφέρνει να μειώσει τα προβλήματα ορθογραφίας.
  • Μπορείτε να ομαδοποιήσετε τα αποτελέσματα σύμφωνα με τις δικές σας ετικέτες (tags) ή τις ετικέτες που χρησιμοποίησαν οι χρήστες.

Η ανάπτυξη μια τέτοιας εφαρμογής απαιτεί έναν αρκετά ισχυρό αλγόριθμο.

Αυτός είναι ικανός να συνεργάζεται και να ανταποκρίνεται στις ετικέτες που θα χρησιμοποιήσετε.

Γλώσσα και επικοινωνία

Βασικός στόχος σας είναι να καταφέρετε να πείσετε τους επισκέπτες της ιστοσελίδας σας να χρησιμοποιήσουν τη σύνθετη αναζήτηση. Απο την ονομασία και μόνο, οι απλοί χρήστες αποφεύγουν να χρησιμοποιήσουν το “Advanced search” διότι πιστεύουν ότι θα συναντήσουν κάτι πολύπλοκο και εξελιγμένο. 

Είναι σχεδόν σίγουρο, ότι θα νιώσουν μεγαλύτερη ασφάλεια και σιγουριά αν διαβάσουν “Έξυπνη αναζήτηση” ή “Καλύτερη αναζήτηση”.

Σκεφτείτε, λοιπόν, ποια περιγραφή ταιριάζει περισσότερο και δημιουργείστε ένα φιλικό για το χρήστη περιβάλλον.

Επιπλέον, η επιτυχία της αναζήτησης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητα των χρηστών να καταλαβαίνουν τη σημασία των κατηγοριών, των φίλτρων και των παραμέτρων. 

Χρησιμοποιήστε εύκολο και απλό λεξιλόγιο που οι περισσότεροι χρήστες θα είναι σε θέση να κατανοήσουν. 

Ομαδοποίηση και προσαρμογή

Η ομαδοποίηση όμοιων αντικειμένων, καθώς και η διαφοροποίηση διαφορετικών αντικειμένων πρέπει να είναι αρκετά ξεκάθαρη. 

Οποιαδήποτε κατηγορία  και αν αποφασίσει να επιλέξει ο χρήστης, θα πρέπει να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες. Αυτό πολύ εύκολα μπορεί να γίνει με τη χρήση check-boxes.

Με τον τρόπο αυτό, ο χρήστης θα μπορεί εύκολα να βλέπει τι έχει επιλέξει ανά πάσα στιγμή  και να έχει καλύτερο έλεγχο της αναζήτησής του.

Δώστε τη δυνατότητα στους χρήστες σας με τη βοήθεια κουμπιών όπως “Επιλογή”, “Επιλογή όλων”, “Αναίρεση επιλογής” να επιλέγουν όλες τις κατηγορίες από κάποιο φίλτρο ή να τις αναιρούν.

Χρησιμοποιήστε τίτλους και έντονες γραμματοσειρές για να ξεχωρίσετε τα διαφορετικά φίλτρα που χρησιμοποιείτε, καθώς και ποιες κατηγορίες ανήκουν σε αυτά. 

Οι κατηγορίες που ανήκουν σε κάποιο φίλτρο πρέπει να είναι πιο κοντά στο τίτλο του φίλτρου. Φροντίστε να υπάρχει εμφανής απόσταση μεταξύ των φίλτρων ώστε να αποφύγετε οποιαδήποτε σύγχυση.

Dropdown

Σε πολλά eshop συναντούμε τη χρήση dropdown. Μπορείτε να ενσωματώσετε μια τέτοια λειτουργία στους τίτλους των φίλτρων σας. Με τον τρόπο αυτό, το περιβάλλον της ιστοσελίδας είναι πιο καθαρό.

Όταν ο χρήστης επιλέξει όλα εκείνα τα checkboxes που τον ενδιαφέρουν θα πρέπει να μπορεί να εφαρμόσει τις προτιμήσεις του πατώντας σε ένα κουμπί που θα αναφέρει για παράδειγμα “Εφαρμογή αλλαγών”.

Είναι πολύ εύκολο και λογικό για τους χρήστες. Επιλέγουν και εφαρμόζουν. Νιώθουν ότι έχουν τον έλεγχο. Η περιγραφή που θα δώσετε στα κουμπιά σας θα πρέπει να είναι σαφής για τη λειτουργία τους, όπως για παράδειγμα “Εφαρμογή αλλαγών”, “Εκτέλεση”, “Ενημέρωση”.

Συμπέρασμα

Όλα όσα αναφέραμε παραπάνω είναι πολύ σημαντικά για τη σωστή κατασκευή ιστοσελίδων, αλλά ακόμα και εάν τα κάνετε όλα τέλεια ίσως να μην έχουν καμία αξία, αν η ιστοσελίδα σας δεν είναι responsive σε όλες τις οθόνες. 

Εάν η σελίδα αναζήτησης, τα check boxes και τα dropdowns δεν έχουν σχεδιαστεί για να ανταποκρίνονται στην οθόνη ενός κινητού, τότε πολύ πιθανόν να αρχίσετε να χάνετε πελάτες.

Φροντίστε λοιπόν το eshop σας να ανταποκρίνεται και να προσαρμόζεται σε οθόνες υπολογιστή, tablet και smartphone.  

Σχεδιασμός φόρμας αναζήτησης

Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να σχεδιάσετε το User Interface μέσα από το οποίο ο χρήστης θα επιλέγει φίλτρα και κατηγορίες για την αναζήτησή του.

Παρακάτω θα αναφέρουμε όλους τους τρόπους που συναντάμε σήμερα, σχεδόν σε όλες τις ecommerce ιστοσελίδες.

  • Dropdown lists. Πατώντας πάνω σε κάποιο φίλτρο (ή αλλιώς facet), εμφανίζεται η λίστα με τις κατηγορίες που περιλαμβάνει. Με αυτόν τον τρόπο, διατηρούμε τη διεπαφή του χρήστη απλή, χωρίς υπερβολική πληροφορία.
  • Πεδία Κειμένου (text boxes). Για παράδειγμα, όταν πρόκειται για κατασκευή site για ξενοδοχεία ή για website ταξιδιωτικού γραφείου, υπάρχουν διαφορετικά facets όπως “Ξενοδοχεία”, “Αεροπορικά εισιτήρια” κτλ. Όταν ο χρήστης επιλέγει το facet “Ξενοδοχεία”, εμφανίζονται πεδία κειμένου όπου συμπληρώνει τον επιθυμητό τόπο διαμονής, ημερομηνίες, αριθμό ατόμων κτλ.
  • Εικονογραφήσεις (illustrations) δίπλα από την περιγραφή κάθε facet. Συνεχίζοντας το παραπάνω παράδειγμα, θα ταίριαζε το εικονίδιο ενός ξενοδοχείου πριν την περιγραφή “Ξενοδοχεία”, ένα αεροπλάνο διπλά από την περιγραφή “Αεροπορικά Εισιτήρια” κτλ. Είναι πιο εύκολο και επεξηγηματικό για τον χρήστη. 
  • Χρησιμοποιήστε forgiving format στα πεδία κειμένου. Για παράδειγμα, ας σκεφτούμε μια ιστοσελίδα πρόγνωσης καιρού, όπου ο χρήστης μπορεί να εισάγει την επιθυμητή περιοχή σε ένα πεδίο κειμένου (αναζήτηση) και να ενημερωθεί (σελίδα αποτελεσμάτων) για τον καιρό των επόμενων ημερών. Θα μπορεί να εισάγει είτε πόλη, είτε νομό, είτε ταχυδρομικό κώδικα κ.α. Με  αυτό το τρόπο “συγχωρείτε” πιθανά λάθη των χρηστών και μπορείτε να καλύψετε μεγαλύτερη γκάμα πληροφοριών. 
  • Μερικές φορές ο τίτλος ενός πεδίου κειμένου δεν είναι αρκετά επεξηγηματικός και ο χρήστης αδυνατεί να καταλάβει τι δεδομένα πρέπει να εισάγει. Υπάρχουν δύο τρόποι να βοηθήσετε τον χρήστη. Χρησιμοποιώντας Input Hints ή Input Prompts

Και τα δύο εξηγούν στο χρήστη τι δεδομένα πρέπει να εισάγει. Τα input prompts βρίσκονται μέσα στο πεδίο κειμένου όπου ο χρήστης πρέπει να εισάγει την πληροφορία.

Αντίθετα, τα Hints βρίσκονται, είτε από πάνω, είτε εμφανίζονται με hover του ποντικιού.

Αποτελέσματα αναζήτησης

Εμφανίστε τον αριθμό των αποτελεσμάτων από την αναζήτηση που πραγματοποίησε ο χρήστης. Για παράδειγμα, σε ένα eshop ηλεκτρικών ειδών, έστω ότι ο χρήστης αναζητά τηλεοράσεις 55”. 

Στη σελίδα εμφάνισης των αποτελεσμάτων, ενημερώστε το χρήστη για τον αριθμό των τηλεοράσεων που πρόκειται να συναντήσει. Επίσης, πριν την εκτέλεση μιας αναζήτησης, μπορείτε να αναγράφετε τον αριθμό των αποτελεσμάτων δίπλα από κάθε κατηγορία των facets.

Τέλος, η εμφάνιση των αποτελεσμάτων παίζει σημαντικό ρόλο στην ευκολία αναζήτησης. Παρόμοια με τον explorer των windows τα προϊόντα μπορούν να εμφανίζονται, είτε με τη μορφή απλής λίστας, είτε με τη μορφή μεγαλύτερων εικόνων.

Ανάλογα με τη φύση των προϊόντων σας αλλά και τις προτιμήσεις του χρήστη, προσαρμόστε το περιβάλλον εμφάνισης των αποτελεσμάτων. Με τον τρόπο αυτό, θα πετύχετε το βέλτιστο user experience.

Συμπέρασμα

Διαπιστώνουμε ότι η σύνθετη αναζήτηση ή αλλιώς advanced search, όχι μόνο είναι ένα πολύτιμο εργαλείο αλλά για πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα αποτελεί μοναδική λύση.

Καταφέρνοντας να υλοποιήσετε μια τέτοια εφαρμογή προσαρμοσμένη στις ανάγκες της επιχείρησής σας, θα συνειδητοποιήσετε πως η σύνθετη αναζήτηση διαδραματίζει τεράστιο ρόλο στην αύξηση των πωλήσεων. 

Ποιες είναι οι καλύτερες εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων τελικά;

Σίγουρα δεν είναι οι εταιρείες που πουλάνε φθηνά την κατασκευή της ιστοσελίδας. Η σωστή υλοποίηση θέλει χρόνο και ομάδα που να γνωρίζει από όλο το φάσμα digital marketing.

Η οικονομική κατασκευή πρέπει να διαμορφώνεται με τα κατάλληλα πακέτα της εκάστοτε εταιρείας.

Στη διαφημιστική εταιρεία InYourCity για τη δημιουργία ενός επαγγελματικού site χρειάζονται τα εξής: εξερεύνηση των αναγκών, σχεδιασμός πλάνου, καταγραφή στόχων και στρατηγικής.

Αυτές οι ενέργειες χρειάζονται χρόνο και σκέψη για τη σωστή υλοποίηση και σχεδιασμό του site.

Βοηθάμε τους πελάτες μας να αναπτύξουν την επιχείρησή τους και να πουλήσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους στο διαδίκτυο εύκολα και βήμα βήμα.

Χτίζουμε γερά θεμέλια ώστε να ανταπεξέλθουν σε όλες τις επικοινωνιακές ανάγκες και απαιτήσεις του online κόσμου.