Η επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων είναι ένα θέμα που απασχολεί τόσο τους SEO experts, όσο και τους ίδιους τους ιδιοκτήτες ιστοσελίδων. Η Google ανακοινώνει τη νέα ενημέρωση στον αλγόριθμό της, η οποία θα βασίζεται κυρίως στην εμπειρία χρήστη (page experience), με σκοπό την αύξηση της επισκεψιμότητας και την κατάταξη των ιστοσελίδων SEO.

Παρόλο που η ανακοίνωση έχει ήδη βγει, οι αλλαγές θα προκύψουν μέσα στο 2021. Οπότε, έχουμε χρόνο να μελετήσουμε και να προετοιμαστούμε κατάλληλα για αυτό το πολυσυζητημένο Google update. Τι ακριβώς θα περιλαμβάνει αυτός ο νέος αλγόριθμος της Google; Ποιες βελτιώσεις χρειάζονται στις ιστοσελίδες, προκειμένου να επιτευχθεί υψηλή κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης; Πως θα καταφέρουν οι SEO experts να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα;

Τι είναι η Εμπειρία Σελίδας (Page Experience);

Αρχικά, ας δούμε τι σημαίνει η εμπειρία σελίδας, σύμφωνα με την Google…

Η εμπειρία σελίδας μετράει στοιχεία σχετικά με το πώς οι χρήστες αντιλαμβάνονται την εμπειρία αλληλεπίδρασης με μια σελίδα στο διαδίκτυο. Η βελτιστοποίηση αυτών των παραγόντων καθιστά το διαδίκτυο πιο φιλικό και ευχάριστο για χρήστες από όλα τα προγράμματα περιήγησης παγκοσμίως.

Επίσης, βοηθάει τις ιστοσελίδες να βελτιωθούν ως προς τις προσδοκίες των χρηστών, κυρίως για χρήση σε κινητά. Πιστεύουμε ότι αυτό θα συμβάλει στην επιτυχία των επιχειρήσεων στο διαδίκτυο, καθώς αυξάνεται το ενδιαφέρον των χρηστών και έτσι μπορούν να αλληλεπιδρούν με λιγότερη τριβή.

Με άλλα λόγια, σημασία έχει πόσο εύχρηστη είναι μια ιστοσελίδα για το κοινό που την επισκέπτεται. Εδώ έχουμε ένα παράδειγμα με το τι δεν θέλουν:

Όπως μπορείτε να δείτε στο παραπάνω βίντεο, ο χρήστης προσπαθούσε να κλικάρει στο ’’Όχι, πάνε πίσω’’. Εξαιτίας όμως της μπάρας εγκατάστασης που εμφανίστηκε επάνω, ολόκληρη η σελίδα τραβήχτηκε προς τα κάτω και κατά λάθος πατήθηκε το κουμπί ‘’Ναι, ολοκλήρωση παραγγελίας’’.

Ο πιο εύκολος τρόπος για να καταλάβουμε τι ακριβώς κάνει αυτή η ενημέρωση είναι να σκεφτούμε πως οι ιστοσελίδες που είναι user friendly θα καταταχθούν ψηλότερα από αυτές που δεν είναι.

Αυτή η αλλαγή αποτελεί και την αρχή μιας μεγάλης ανατροπής στο SEO.

Γιατί o νέος αλγόριθμος Google Page Experience είναι τόσο σημαντικός;

google page experience ranking

Η Google δεν θα κατατάξει ψηλά στις μηχανές αναζήτησης τις ιστοσελίδες με τους περισσότερους συνδέσμους (links). Ούτε αυτές που έχουν το τέλειο on page SEO.

Αντιθέτως, στην κορυφή κατάταξης θα είναι οι ιστοσελίδες, τις οποίες προτιμούν και επισκέπτονται περισσότερο οι χρήστες του διαδικτύου.

Σημασία δεν έχει πλέον πόσο μεγάλο είναι ένα brand για να καταταχθεί ψηλά στην Google. Με τον νέο αλγόριθμο, ακόμα και μια μικρή επιχείρηση μπορεί να ανέβει κατάταξη και να αποκτήσει σταδιακά επισκεψιμότητα. Το περιεχόμενο των ιστοσελίδων και η καλή εμπειρία χρήστη παίζουν καταλυτικό ρόλο στην τελική κατάταξη.

Αυτό που κάνει η Google είναι να προσαρμόζει τον αλγόριθμό της όσο πιο κοντά μπορεί στο να εμφανίζει πρώτες τις ιστοσελίδες, τις οποίες επισκέπτονται πιο συχνά οι χρήστες.

Μέσα στα επόμενα χρόνια, θα βλέπουμε περισσότερες ενημερώσεις στον αλγόριθμο, οι οποίες θα βασίζονται στην καλή εμπειρία του χρήστη.

Η βελτιστοποίηση ιστοσελίδων είναι πλέον απαραίτητη για κάθε ιστοσελίδα. Πώς μπορείτε όμως να βελτιώσετε την εμπειρία χρήστη στην δική σας ιστοσελίδα;

Η κάθε σελίδα κατατάσσεται ξεχωριστά με τον αλγόριθμο Google Page Experience

Αν ρίξουμε μια ματιά στην επίσημη ενημέρωση της Google σχετικά με την αλλαγή του αλγορίθμου, θα δούμε ότι εστιάζει κυρίως στην εμπειρία της κάθε σελίδας ξεχωριστά και τέλος στην εμπειρία χρήστη της ιστοσελίδας συνολικά.

Εάν έχετε κάποιες σελίδες στην ιστοσελίδα σας, οι οποίες έχουν χαμηλή εμπειρία χρήστη αλλά οι υπόλοιπες έχουν πολύ υψηλή, η κατάταξη της ιστοσελίδας σας στην Google δεν θα μειωθεί. Ειδικά αν αρκετές σελίδες παρέχουν καλύτερη εμπειρία χρήστη από τους ανταγωνιστές σας. Αντιθέτως θα κατατάσσει ψηλά στις μηχανές αναζήτησης τις σελίδες που έχουν καλό page experience και θα παραλείψει τις υπόλοιπες.

Παρακάτω θα δείτε τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να βελτιώσετε την εμπειρία χρήστη των σελίδων σας.

Βήμα 1ο : Core Web Vitals – Μετρήστε την εμπειρία χρήστη της ιστοσελίδας σας

H Google με δική της πρωτοβουλία έχει δημιουργήσει τα Core Web Vitals τα οποία αποτελούν ένα κομμάτι των Web Vitals. Τα Web Vitals προσφέρουν στοιχειώδεις μετρήσεις για μια σωστή ιστοσελίδα. Τα Core Web Vitals είναι ένα σύνολο από στοχευμένα κριτήρια που ορίζουν και ελέγχουν τη σωστή λειτουργία της ιστοσελίδας σας.

Οι μετρήσεις των Core Web Vitals εξελίσσονται συνεχώς, όμως για το 2020 στοχεύουν, κυρίως, σε 3 στοιχεία : φόρτωση (loading), διαδραστικότητα (interactivity) και οπτική σταθερότητα (visual stability). Ας αναλύσουμε τι είναι το καθένα από αυτά ξεχωριστά:

core web vitals

Φόρτωση (Loading) LCP (largest Contentful Paint):

Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό μετράει τον χρόνο φόρτωσης της ιστοσελίδας σας. Για τη καλή εμπειρία χρήστη θα πρέπει οι σελίδες να φορτώνουν το πολύ σε 2,5 δευτερόλεπτα. Όσο πιο γρήγορα φορτώνει η ιστοσελίδα σας τόσο καλύτερη εμπειρία χρήστη θα έχετε.

Προσπαθήστε να κάνετε την ιστοσελίδα σας να φορτώνει κάτω από 3 δευτερόλεπτα, τόσο για τον υπολογιστή, όσο και για το κινητό. Μπορείτε να μετρήσετε την ταχύτητα της ιστοσελίδας σας και των σελίδων σας ξεχωριστά με διάφορα tools. Όσο πιο γρήγορα φορτώνει μια σελίδα τόσο πιο εύκολο είναι να μείνει ένας χρήστης παραπάνω ώρα σε αυτήν και είναι πιθανότερο να την επισκεφτεί ξανά.

Διαδραστικότητα (Interactivity) FID (First Input Delay) :

Αυτό το χαρακτηριστικό μετράει τη διαδραστικότητα της ιστοσελίδας. Ουσιαστικά τσεκάρει αν εμφανίζονται πρώτα τα σημαντικότερα elements, με τα οποία θα αλληλεπιδράσει ο χρήστης στην σελίδα όπως είναι το λογότυπο, το μενού το background και τα κουμπιά.

Για την καλή εμπειρία χρήστη θα πρέπει το FID να είναι λιγότερο από 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Αυτό σημαίνει ότι ο χρήστης προσγειώθηκε στην ιστοσελίδα επιτυχώς (καθώς μπορεί να δει όλα τα απαραίτητα elements που συνθέτουν το αρχικό στιγμιότυπο παρουσίασης της ιστοσελίδας) και στη συνέχεια μπορούν να φορτώσουν τα υπόλοιπα στοιχεία του κώδικα html και css.

Τα αποτελέσματα του FID μπορείτε να τα μετρήσετε μέσω του Google Speed.

Οπτική σταθερότητα (Visual Stability) CLS (Cumulative Layout Shift):

Για να πετύχετε καλή εμπειρία χρήστη στην σελίδα σας η οπτική σταθερότητα πρέπει να περιορίζεται κάτω από τον αριθμό 0.1. Πιο συγκεκριμένα η οπτική σταθερότητα έχει να κάνει με την σωστή λειτουργία της ιστοσελίδας και τις δυσάρεστες αλλαγές που προκύπτουν στο layout κατά την πλοήγηση.

Υπάρχουν ορισμένα εργαλεία, τα οποία ανήκουν στο Core Web Vitals και μετρούν τα τρία αυτά στοιχεία καλής εμπειρίας χρήστη που προαναφέρθηκαν. Τα πιο αξιόπιστα και προτεινόμενα είναι το Chrome User Experience Report, το PageSpeed Insights και το Search Console.

Βήμα 2ο : Προσαρμόστε την ιστοσελίδα σας για χρήση σε κινητά τηλέφωνα

page experience mobile friendly σελίδες

Η σωστή λειτουργία μιας ιστοσελίδας και η ομαλή ροή του περιεχομένου στις φορητές συσκευές είναι πολύ σημαντική και δεν θα πρέπει να παραλείπεται. Πρέπει να δίδεται προσοχή στην εμφάνιση της ιστοσελίδας, όχι μόνο για προβολή σε υπολογιστές, αλλά και σε κινητά τηλέφωνα.

Το θέμα είναι οι χρήστες να μπορούν να αναζητήσουν και να προβάλλουν εύκολα και γρήγορα πληροφορίες από οποιαδήποτε συσκευή. Σε πολλές περιπτώσεις οι χρήστες χρειάζεται να κάνουν zoom για να δουν το κείμενο ή το περιεχόμενο της σελίδας είναι ταξινομημένο με τρόπο που το κάνει δυσανάγνωστο και αντιαισθητικό.

Μια mobile friendly ιστοσελίδα περιλαμβάνει στοιχεία όπως η ταχύτητα, η ολική ή μερική φόρτωση, το λειτουργικό μενού και το εύχρηστο design. Οι σελίδες που είναι φιλικές ως προς την χρήση σε κινητά τηλέφωνα, θα καταταχθούν ψηλότερα από εκείνες που εμφανίζουν δυσλειτουργίες και δεν είναι σωστά δομημένες. Αυτό μετράει στο Google Page Experience.

Βήμα 3ο : Ασφαλής πλοήγηση

Η ασφαλής περιήγηση ουσιαστικά προστατεύει τους χρήστες από παραπλανητικούς ιστότοπους όπου μπορούν να κινδυνέψουν τα προσωπικά τους στοιχεία αλλά και από ανεπιθύμητο λογισμικό.

Εργαλεία όπως το Google Search Console μπορούν να εντοπίσουν σφάλματα στην ασφαλή πλοήγηση της ιστοσελίδας σας, όπως συνδέσμους που κατεβάζουν βλαβερό περιεχόμενο και σελίδες που παροτρύνουν τους χρήστες να προβούν σε ‘επικίνδυνες’ ενέργειες, όπως για παράδειγμα, να δώσουν προσωπικά στοιχεία και δεδομένα.

H διασφάλιση απορρήτου των προσωπικών δεδομένων των χρηστών είναι πολύ σημαντική για την εύρυθμη λειτουργία του διαδικτύου, γενικότερα.

Βήμα 4ο : Η HTTPS στο διαδίκτυο

page experience ασφάλεια περιήγησης

Οι σελίδες οι οποίες έχουν https, δηλαδή διαθέτουν πιστοποιητικό ασφάλειας SSL, έχουν μεγαλύτερη σημαντικότητα από εκείνες που δεν έχουν. Το SSL είναι η μετάβαση μιας http ιστοσελίδας σε https. Αυτή η μετάβαση σηματοδοτεί την ασφάλεια δεδομένων του χρήστη και την ασφαλή περιήγηση. Για την καλύτερη εγκυρότητα της ιστοσελίδας σας, η φιλοξενία ιστοσελίδας πρέπει πάντοτε να συνοδεύεται από τα απαραίτητα πιστοποιητικά ασφαλείας SSL.

Το γεγονός αυτό έγινε παράγοντας κατάταξης στις μηχανές αναζήτησης και θα παίξει σημαντικό ρόλο στην νέα ενημέρωση του αλγόριθμου. Οι σελίδες, οι οποίες είναι https, έχουν μπροστά στην μπάρα αναζήτησης μια χαρακτηριστική κλειδαριά.

Οι σελίδες https έχουν αυξημένη σημαντικότητα για την Google, καθώς συμβάλλουν στην καλή εμπειρία χρήστη (Google Page Experience).

Βήμα 5 : Απουσία ενοχλητικών διαφημίσεων

google αλγόριθμος διαφημιστικά banner

Ιστοσελίδες οι οποίες περιλαμβάνουν pop up διαφημιστικά παράθυρα έχουν επίσης χαμηλή εμπειρία χρήστη. Αυτό μπορεί να είναι ακόμα πιο ενοχλητικό σε μικρές συσκευές, όπως τα κινητά. Αυτό συμβαίνει γιατί μπορεί να κρύβουν περιεχόμενο ή να αλλοιώνουν το design της σελίδας. Για τον λόγο αυτόν οι ιστοσελίδες οι οποίες δεν προσφέρουν καλή εμπειρία χρήστη σε όλες τις προσβάσιμες συσκευές, δεν θα καταταχθούν ψηλά στις μηχανές αναζήτησης.

Υπάρχουν όμως κάποια pop up παράθυρα, τα οποία είναι αναγκαία και δεν επηρεάζουν αρνητικά μια σελίδα. Αυτά είναι τα παράθυρα για την χρήση των cookies, ενημερώσεις για καταλληλότητα περιεχομένου ανάλογα με την ηλικία του χρήστη και banner. Αυτά χρησιμοποιούν εύλογο χώρο και δεν εμποδίζουν στην ανάγνωση περιεχομένου.

Βήμα 6ο : Αναλύστε το design της ιστοσελίδας σας

google page experience heatmap

Είναι δυνατό να ελέγξετε πιθανά προβλήματα χρήσης στην ιστοσελίδα σας τα οποία μπορεί να μειώνουν την εμπειρία χρήστη. Προγράμματα όπως το Hotjar μπορούν να ανιχνεύσουν τέτοιου είδους προβλήματα μέσω των heatmaps.

Τα heatmaps είναι θερμικές απεικονίσεις που παρουσιάζουν τον τρόπο που αλληλεπιδρούν οι χρήστες με την ιστοσελίδα σας και με κάθε σελίδα ξεχωριστά. Εμφανίζει τα σημεία στα οποία έχει κάνει κλικ ο κάθε χρήστης και με θερμότερο χρώμα τα σημεία με τα οποία αλληλεπιδρούν περισσότερο.

Αυτό ουσιαστικά μπορεί να σας κατευθύνει έτσι ώστε να βελτιώσετε την εμπειρία χρήστη στην ιστοσελίδα σας. Για παράδειγμα, μπορεί σε ένα heatmap να δούμε ότι έχουμε κάποιες εικόνες, οι οποίες δεν είναι επιλέξιμες. Ο κόσμος όμως φαίνεται να τις πατάει γιατί θεωρεί ότι κάπου θα τους οδηγήσουν.

Αυτό είναι κάτι που μπορούμε να το διορθώσουμε. Οι εικόνες μπορούν να γίνουν clickable και να οδηγούν σε λεπτομέρειες σχετικά με το περιεχόμενο που παρουσιάζουν. Εφόσον φυσικά οι χρήστες τις προτιμούν και τις επιλέγουν.

Συμπέρασμα

Η εμπειρία χρήστη δηλαδή το Google page experience θα γίνει όλο και πιο σημαντική με την πάροδο του χρόνου. Εάν η κατασκευή ιστοσελίδας γίνει με όλες τις τεχνικές on Page SEO και off Page SEO, η Google θα βεβαιωθεί ότι αυτή η σελίδα θα καταταχθεί ψηλά.

Αντιθέτως, εάν μια ιστοσελίδα δεν έχει καθόλου καλή εμπειρία χρήστη, τότε η Google δεν θα την κρατήσει ψηλά στην κατάταξη για πολύ καιρό.

Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι υπάρχει αρκετός χρόνος να προετοιμαστούμε για την νέα ενημέρωση του αλγόριθμου πριν ακόμα εφαρμοστεί. Έτσι, πάρτε την ευκαιρία και διορθώστε κάθε πρόβλημα εμπειρίας χρήστη που μπορεί να έχετε. Αυτό πρέπει να γίνει πριν ακόμη εφαρμοστεί ο νέος αλγόριθμος της Google.