Εταιρική Ταυτότητα: Γιατί δεν είναι μόνο η δημιουργία προφίλ εταιρείας

Εταιρική Ταυτότητα

Η εταιρική ταυτότητα (brand identity) αποτελεί το βασικό μέσο επικοινωνίας με τους πελάτες σας.


Είναι η υπόσχεση που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να συνεργαστούν μαζί σας.

Μην μπερδεύεστε. Το λογότυπο ΔΕΝ είναι η εταιρική σας ταυτότητα. Ναι μεν αποτελεί το βασικό της στοιχείο, αλλά η εταιρική ταυτότητα είναι πολλά παραπάνω.

Τα χρώματα, το design και η γραμματοσειρά, είναι όλα εκείνα τα στοιχεία του brand σας, τα οποία σας κάνουν να ξεχωρίζετε και να διαφοροποιείστε από τους ανταγωνιστές σας.

Η εταιρική ταυτότητα ή, αλλιώς, η δημιουργία προφίλ εταιρείας είναι αυτό που σας καθιστά άμεσα αναγνωρίσιμους στους πελάτες, μιας και «υποσυνείδητα» το κοινό συσχετίζει την εταιρική σας ταυτότητα με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας.

Πώς όμως διαμορφώνεται μια ισχυρή εταιρική ταυτότητα που θα οδηγήσει την επιχείρησή σας στο επόμενο επίπεδο;

Πώς να αναπτύξετε μια ισχυρή εταιρική ταυτότητα

Ξεκαθαρίστε το ποιοι είστε

Brand Identity Εταιρική Ταυτότητα Persona

Για τον σωστό σχεδιασμό εταιρικής ταυτότητας, θα πρέπει πρώτα να έχετε ξεκαθαρίσει τι αντιπροσωπεύει το brand σας.

Για να μπορέσετε να απαντήσετε στο ερώτημα αυτό θα πρέπει να γνωρίζετε:

  • την «αποστολή» της επιχείρησής σας,
  • τις αξίες της,
  • την προσωπικότητα της επωνυμίας σας (brand personality) (εάν η μάρκα σας ήταν άτομο, τι είδους άτομο θα ήταν;), και
  • τη μοναδική/ξεχωριστή πρόταση αξίας που προσφέρετε (unique sales proposition) (πώς διαφοροποιείτε τον εαυτό σας από τον ανταγωνισμό;).

Αυτά τα στοιχεία ορίζουν ένα brand. Για αυτό είναι σημαντικό, πριν ξεκινήσετε να σχεδιάζετε την εταιρική σας ταυτότητα, να έχετε μια ξεκάθαρη κατανόηση του κάθε στοιχείου ξεχωριστά, προκειμένου να καταφέρετε τη σωστή δημιουργία προφίλ της εταιρείας σας.

Δυσκολεύεστε να βρείτε τη σωστή απάντηση; Μην ανησυχείτε. Κάντε στον εαυτό σας τις παρακάτω 6 ερωτήσεις:

  • Με ποιο σκοπό ξεκινήσατε την επιχείρησή σας;
  • Ποιες είναι οι πεποιθήσεις και οι αξίες που είναι σημαντικές για εσάς ως εταιρεία;
  • Τι κάνετε καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο;
  • Τι σας κάνει ιδιαίτερους;

Αφού δώστε τις αντίστοιχες απαντήσεις, προσπαθήστε να βρείτε ποιες είναι οι τρεις λέξεις που θα θέλατε να χρησιμοποιούν οι πελάτες σας για να σας περιγράψουν;

Brand Design: η βάση για τον σχεδιασμό εταιρικής ταυτότητας

Όλα τα στοιχεία του design καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτό το brand σας:

  • το λογότυπο (logo),
  • η συσκευασία των προϊόντων,
  • ο σχεδιασμός της ιστοσελίδας,
  • τα γραφικά που πλαισιώνουν τα social media,
  • το έντυπο υλικό (business cards, folders, αφίσες κ.α.),
  • ο εξοπλισμός του προσωπικού (ρούχα, καπέλο κ.α.) κ.ο.κ.

Ανάπτυξη του brand design

Για να μπορέσετε να αναπτύξετε αποτελεσματικά το design του brand, θα πρέπει να καθορίσετε με συνέπεια τα βασικά του στοιχεία που θα το συνθέτουν:

Τυπογραφία (Typography)

Η τυπογραφία αναφέρεται στη γραμματοσειρά που θα επιλέξετε. Υπάρχουν τέσσερις βασικοί τύποι γραμματοσειρών:

  • Γραμματοσειρές Serif (όπως Times New Roman ή Garamond): έχουν το χαρακτηριστικό γνώρισμα που μοιάζει με μια μικρή “άγκυρα” στο τέλος κάθε χαρακτήρα. Αυτού του είδους οι κλασικές γραμματοσειρές είναι ιδανικές εάν θέλετε η εταιρική ταυτότητα να φαίνεται αξιόπιστη, παραδοσιακή και, ελαφρώς, “παλαιομοδίτικη“.
  • Γραμματοσειρές Sans serif (όπως η Helvetica ή η Franklin Gothic): είναι γραμματοσειρές με ομαλές άκρες, χωρίς στο τελείωμά τους να υπάρχουν οι χαρακτηριστικές “άγκυρες” των Serif. Οι σειρές Sans serif δίνουν μια πιο κομψή και μοντέρνα αίσθηση στα Brands.
  • Display γραμματοσειρές: αποτελούν μια ιδιαίτερη κατηγορία. Κάθε γραμματοσειρά Display (όπως η Impact ή η Metallica ) χαρακτηρίζεται από ένα εξειδικευμένο στοιχείο, είτε πρόκειται για ένα ασυνήθιστο σχήμα, είτε για έντονα περιγράμματα και σκίαση. Θέλετε να κάνετε μια τολμηρή δήλωση και να δημιουργήσετε ένα brand identity που οι άνθρωποι δεν θα ξεχάσουν εύκολα; Τότε μια Display γραμματοσειρά είναι ιδανική για σας.
  • Γραμματοσειρές Script (όπως η Allura ή η Pacifico): είναι οι γραμματοσειρές που μοιάζουν σαν να είναι γραμμένες στο χέρι. Αποτελούν έναν πολύ καλό τρόπο για να προσθέσετε μια πολυτελή ή και “θηλυκή‘ αίσθηση στο brand.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Θα πρέπει να είστε αρκετά προσεκτικοί με τη γραμματοσειρά που θα επιλέξετε, μιας και αυτή θα καθορίζει, σε μεγάλο βαθμό, την εταιρική σας ταυτότητα. Επιλέξτε σοφά και ψύχραιμα αυτή που ταιριάζει στην επιχείρησή σας και μείνετε συνεπής σε αυτή.

Χρωματική Παλέτα (Color Palette)

Επόμενο βασικό στοιχείο της εταιρικής ταυτότητας αποτελεί η επιλογή χρώματος. Οι άνθρωποι (και κατ’ επέκταση και οι πελάτες σας) δημιουργούν συγκεκριμένους ψυχολογικούς συνειρμούς με τα διαφορετικά χρώματα.

Η παλέτα χρωμάτων που θα επιλέξετε για τον σχεδιασμό εταιρικής ταυτότητας θα επηρεάσει, σε μεγάλο βαθμό, τον τρόπο που το κοινό-στόχος σας θα αντιλαμβάνεται το brand σας.

Συγκεκριμένα:

  • Κόκκινο: Το κόκκινο είναι το χρώμα του πάθους και του ενθουσιασμού. Είναι η τέλεια επιλογή αν θέλετε να επικοινωνήσετε μια δυνατή, νεανική και συναρπαστική εικόνα για το brand σας.
  • Πορτοκαλί: Το πορτοκαλί είναι ακόμα ένα χρώμα με ένταση και ενέργεια, και είναι ιδανικό εάν θέλετε το brand σας να είναι φιλικό και παιχνιδιάρικο. Σε γενικές γραμμές, χρησιμοποιείται λιγότερο συχνά από το κόκκινο, γεγονός που θα σας κάνει να ξεχωρίσετε ακόμα περισσότερο.
  • Κίτρινο: Το κίτρινο, το χρώμα του ήλιου, επικοινωνεί την ευτυχία. Το παιχνιδιάρικο vibe που αποπνέει, αποτελεί μια καλή επιλογή αν θέλετε να φαίνεστε διασκεδαστικοί, κατανοητοί και οικονομικοί.
  • Πράσινο: Ένα απίστευτα πολύπλευρο χρώμα, μιας και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σχεδόν οποιαδήποτε μάρκα. Σε γενικές γραμμές, όταν οι άνθρωποι βλέπουν πράσινο, σκέφτονται συνήθως δύο πράγματα: τα χρήματα ή τη φύση. Εάν η μάρκα σας είναι συνδεδεμένη με κάποια από αυτά τα δυο, το πράσινο αποτελεί εξαιρετική επιλογή.
  • Μπλε: Το μπλε κάνει το brand σας να φαίνεται σταθερό και αξιόπιστο. Εάν απευθύνεστε σε ένα ευρύ target group, το μπλε αποτελεί την κατάλληλη επιλογή για να στηρίξετε τη βάση της εταιρικής σας ταυτότητας.
  • Μωβ: Το μωβ αποτελεί ένα χρώμα που έχει ταυτιστεί με την πολυτέλεια. Ένα θέλετε να προσδώσετε μια εικόνα πολυτέλειας στο brand σας, τότε το μωβ είναι μια safe επιλογή.
  • Ροζ: Σωστά ή λανθασμένα, το ροζ έχει ταυτιστεί πολιτιστικά με τη θηλυκότητα. Αν απευθύνεστε σε γυναίκες, το ροζ αποτελεί μια καλή επιλογή. Επίσης, το ροζ ταιριάζει ιδανικά σε μάρκες με “απαλή“ ή πολυτελή ταυτότητα.
  • Καφέ: Το καφέ αποτελεί, ίσως, το λιγότερο χρησιμοποιούμενο χρώμα σε επίπεδο branding, αλλά αυτό μπορεί να λειτουργήσει προς όφελός σας, μιας και θα σας βοηθήσει να ξεχωρίσετε. Το καφέ προσδίδει μια αίσθηση ανθεκτικότητας και αρρενωπότητας στο brand σας.
  • Μαύρο: Αν θέλετε να θεωρείστε μοντέρνοι και σύγχρονοι, δεν υπάρχει τίποτα τόσο κλασικό και τόσο αποτελεσματικό, όσο το μαύρο.

Σχήμα/Μορφή (Brand Shape)

Το σχήμα το οποίο θα επιλέξετε, είναι το επόμενο βασικό στοιχείο του παζλ επικοινωνίας που συνθέτει την εταιρική ταυτότητα.

  • Στρογγυλά σχήματα: Οι μάρκες που ενσωματώνουν στρογγυλά σχήματα στο design τους δημιουργούν στο κοινό τους συναισθήματα ενότητας και αγάπης. Οι στρογγυλεμένες άκρες μπορούν, επίσης, να θεωρηθούν και ως “θηλυκές“.
  • Τετράγωνα σχήματα: Τα τετράγωνα, τα ορθογώνια και τα τρίγωνα σχήματα, που σχηματίζουν ίσια άκρα, κάνουν τους ανθρώπους να σκέφτονται τη δύναμη και την αποτελεσματικότητα. Οι σταθερές ακμές δημιουργούν ένα αίσθημα συνέπειας και αξιοπιστίας. Πρέπει όμως να είστε προσεκτικοί: εάν τα σχήματα δεν εξισορροπούνται με κάτι διασκεδαστικό, όπως για παράδειγμα δυναμικά χρώματα, τότε υπάρχει κίνδυνος το brand σας να μοιάζει απρόσωπο, απόμακρο και ψυχρό.
  • Οι ευθείες γραμμές: Οι κάθετες γραμμές υποδηλώνουν αρρενωπότητα και δύναμη, ενώ οι οριζόντιες γραμμές υποδηλώνουν ηρεμία και γαλήνη.

Σχεδιασμός εταιρικής ταυτότητας

Έχοντας λοιπόν ξεκαθαρίσει ποια θα είναι τα βασικά στοιχεία του design, ήρθε η ώρα να συνεργαστείτε με έναν έμπειρο designer για να μπορέσετε να δώσετε ζωή στο brand σας.

Είναι σημαντικό να αναλογιστείτε από πριν τον τρόπο που θα επικοινωνήσετε τη νέα σας εταιρική ταυτότητα, μιας και το “πού” θα την χρησιμοποιήσετε, θα παίξει σημαντικό ρόλο στην έμφαση που θα πρέπει να δώσετε σε ορισμένα χαρακτηριστικά.

Για παράδειγμα, ένα εστιατόριο θα πρέπει να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στον σχεδιασμό του μενού και του εσωτερικού χώρου, ενώ ένα eshop θα πρέπει να επικεντρωθεί στον σχεδιασμό της ιστοσελίδας και του εικαστικού περιεχομένου που θα χρησιμοποιήσει στα social media.

Τα στοιχεία, λοιπόν, που συνθέτουν την εταιρική ταυτότητα είναι τα εξής:

Δημιουργία Λογοτύπου 

Το λογότυπό σας αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της εταιρικής σας ταυτότητας. Το logo σας θα πρέπει να:

  • Επικοινωνεί με σαφή και κατανοητό το ποιος είστε.
  • Είναι οπτικά ελκυστικό: απλό, καθαρό και κομψό.
  • Είναι κλασικό, αλλά όχι κάτι το οποίο είναι “της μόδας“: το τελευταίο πράγμα που θέλετε, είναι να δημιουργήσετε ένα λογότυπο που σε 6 μήνες θα μοιάζει ξεπερασμένο.
  • Μην ξεφεύγει από τα πρότυπα του κλάδου που δραστηριοποιήστε. Αν σκοπεύετε να ξεφύγετε, τότε πρέπει να το κάνετε στοχευμένα και, άρα, θα πρέπει να το δικαιολογήσετε με το κατάλληλο storytelling.
  • Δημιουργεί εντύπωση στο κοινό σας, κάνοντάς το να ξεχωρίζει και να αποτυπώνεται στη μνήμη τους.

TIP: Βεβαιωθείτε ότι ο designer που θα σχεδιάζει το λογότυπό σας θα μπορέσει να το παραδώσει σε διαφορετικές μορφές (όπως ασπρόμαυρη έκδοση ή πολλαπλά μεγέθη), ώστε να διασφαλίσετε ότι έχετε πάντα το λογότυπο που χρειάζεστε, ανάλογα με την περίσταση.

Web Design

Εταιρική Ταυτότητα Ιστοσελίδας UI UX

Ένα website, ειδικά στην παρούσα φάση, αποτελεί την πιο αντιπροσωπευτική πτυχή μιας εταιρικής ταυτότητας. Η ιστοσελίδα είναι η ψηφιακή σας βιτρίνα και, κατ’ επέκταση, το πρώτο πράγμα που θα δουν οι δυνητικοί πελάτες σας πριν αποφασίσουν να συνεργαστούν μαζί σας.

Πόσο μάλλον εάν η επιχείρησή σας δραστηριοποιείται αποκλειστικά σε online επίπεδο (eshop, online news, online courses, online delivery, online ασφαλιστική κτλ.).

Μην μένετε απλά στο logo design. Ο ιστότοπός σας θα πρέπει να ενσωματώνει με τον κατάλληλο τρόπο τα εταιρικά σας χρώματα, τις γραμματοσειρές που συμπληρώνουν το brand, αλλά και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο του design σας αντιπροσωπεύει (patterns, σχέδια κτλ.).

Συσκευασία προϊόντος

Σχεδιασμός Packaging

Εάν πουλάτε φυσικά προϊόντα, τότε η κατάλληλη συσκευασία είναι το κλειδί για την προσέλκυση των σωστών πελατών.

To packaging αποτελεί μοναδική ευκαιρία για να δώσετε ζωή στο brand.

Το χρώμα, το σχήμα, το βάρος και το design θα πρέπει να συνάδει πλήρως με την εταιρική σας ταυτότητα.

Ένα μοναδικό packaging θα σας κάνει να ξεχωρίσετε και θα σας δώσει προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών σας.

Επαγγελματικές κάρτες

Σχεδιασμός επαγγελματικής κάρτας

Μια σωστά σχεδιασμένη επαγγελματική κάρτα, σας δίνει την ευκαιρία να ενισχύσετε την εικόνα σας στα μάτια των πελατών σας.

Όταν πρόκειται για σχεδιασμό επαγγελματικών καρτών, κρατήστε το απλό: το λογότυπο της εταιρείας σας στη μια πλευρά της κάρτας και τα βασικά προσωπικά σας στοιχεία στην άλλη πλευρά είναι αρκετά.

Email Newsletter Design

Σχεδιασμός design email καμπάνιας

Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να κινητοποιήστε το κοινό σας, αυξάνοντας παράλληλα τις πωλήσεις σας από την υπάρχουσα βάση πελατών σας.

Αν θέλετε να αναπτύξετε σωστά την επιχείρησή σας μέσω του email marketing, χρειάζεστε μια σωστή στρατηγική σχεδιασμού για να ξεχωρίσετε από την πληθώρα των ενημερωτικών newsletter που λαμβάνουν καθημερινά οι πελάτες σας.

Ποιος είναι ο σκοπός του email;

  • Προσπαθείτε να έρθετε πιο κοντά με το κοινό σας; Δώστε χρήσιμες συμβουλές στο κοινό που σας παρακολουθεί με ένα σύντομο και απλό μήνυμα.
  • Προσπαθείτε να προωθήσετε ένα νέο προϊόν; Προσθέστε εικόνες και βίντεο του νέου προϊόντος και, ιδανικά, δώστε ένα εκπτωτικό κουπόνι μόνο μέσω του mail σας.

Δημιουργήστε έναν οδηγό για το brand σας (Brand Manual)

brand manual design

Καθώς μεγαλώνει το brand σας, μεγαλώνει και η ανάγκη δημιουργίας ενός οδηγού που θα περιγράφει αναλυτικά όλα εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν την εταιρική σας ταυτότητα.

Με τον τρόπο αυτό, θα μπορέσετε να διασφαλίσετε ότι όσοι χρησιμοποιούν στοιχεία της εταιρικής σας ταυτότητας (πελάτες, εργαζόμενοι, συνεργάτες, franchisees κ.α.), θα το κάνουν με τον σωστό τρόπο.

Το brand manual θα πρέπει να αναλύει περιγραφικά τα σχήματα και τα μεγέθη στα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί το logo, τις κυρίες και συμπληρωματικές γραμματοσειρές, τα κύρια και συμπληρωματικά χρώματα, τα σχέδια κ.ο.κ. Στην ουσία, το brand manual είναι ένας οπτικοποιημένος τρόπος να ορίσουμε τι είναι το branding.

Η δημιουργία του αποτελεί παράγοντα καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη της εταιρικής σας ταυτότητας. Σκεφτείτε κάθε προμηθευτής που πουλάει τα προϊόντα σας να χρησιμοποιεί λάθος το λογότυπό σας! Κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε σύγχυση στο κοινό σας και θα έκανε, σίγουρα, κακό στη συνολική σας εικόνα.

Δημιουργήστε ένα κατανοητό και ξεκάθαρο οδηγό χρήσης της εταιρικής σας ταυτότητας και βοηθήστε, έτσι, το brand σας να εξελιχθεί, να βρει τον δρόμο του!

Η εταιρική ταυτότητα εν κατακλείδι

Η εταιρική ταυτότητα είναι αυτό που σας ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές και δείχνει στους πελάτες σας ποιοι είστε και τι μπορούν να περιμένουν από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας.

Αν θέλετε να γίνεται αντιληπτό το brand σας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, είναι σημαντικό να δημιουργήσετε μια εταιρική ταυτότητα που θα ενσωματώνει αποτελεσματικά όλα τα παραπάνω στοιχεία που αναλύσαμε.

Όλες οι παραπάνω διαδικασίες επεξεργάζονται πιο αναλυτικά σε περίπτωση ανάθεσης του έργου σε μια εξειδικευμένη διαφημιστική εταιρεία, καθώς όλο το project χωρίζεται σε διαφορετικά στάδια υλοποίησης.

Στην εταιρεία μας, αυτό γίνεται πάντοτε σε συνεννόηση με τον ενδιαφερόμενο πελάτη, που θέλει να χτίσει την εταιρική του ταυτότητα από το μηδέν ή να βελτιώσει την υπάρχουσα εικόνα της, προκειμένου να προκύπτει το βέλτιστο αποτέλεσμα.

Ένα αποτέλεσμα που θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του ενδιαφερόμενου, αλλά και θα συνιστά την καλύτερη δυνατή επιλογή για μια εταιρική ταυτότητα που ξεχωρίζει και πετυχαίνει τον σκοπό της.

CONTACT

Επικοινωνήστε μαζί μας για να λάβετε μια προσαρμοσμένη για εσάς πρόταση συνεργασίας.

E-mail: [email protected]